Wednesday, November 26, 2008

We're The Satyamese

Yeah. Satyamese. Macam kucing siam bunyinya kan? Tapi tak apa lah. Janji, working again with the Indians. Warghagahwghgaa.. Boleh muntah hijau macam ni.

Anyways, we're stuck here for 5 days di APIIT, Techno Park. Aku stay di Vistana. So everyday aku jadi orang KL naik turun LRT pegi ke tempat kerja. Agak serabut la kepala otak aku ni. Tak biasa tengok kesesakan KL dengan orang ramainya. Tiba-tiba je aku rindu KK. Miahaha..

Sebenarnya aku attend Faculty Development Program. Ramai lecturer dari various IPTs kat Malaysia ni. Banyak betul familiar faces kat sini. Ada dua orang bekas lecturer aku kat sini and 2 former Infoscions yang 'tamak', si Aizat and Hema. Yey!

Setakat tiga hari kat sini, aku rasa program ni sangat-sangat la menarik. Ia lebih kepada bagaimana kita sebagai pendidik nak serapkan keperluan industri ke dalam silibus. Memang mencabar minda mental dan fizikal. Sakit kepala pun ada juga.

Ada 2 orang main trainers. Seorang diimport khas dari Hyderabad, Mr Daleep George dan seorang lagi dari Chennai, Mr Bala. Mr Bala dah 9 tahun kat Malaysia ni. Memang boleh la cakap melayu. Cara penyampaian memang best. Bukan setakat slide presentation, ada games, interactive sessions, dan banyak lagi. Nampaknya aku kena buat macam ni dalam kelas, baru students tak boring.

The training went very well, cuma most of the time tu, the trainers were interrupted by this one lecturer yang tahu segala-galanya. Quite annoying jugak lah. Kita nak dengar apa trainer tu cakap. Bukannya explanation dia yang berjela-jela yang dia rasa dia je betul. At one time, Mr Bala sampai cakap "I'm really pissed off right now", bila orang lain yang tanya soalan, the 'tahu segala-galanya person' tu menyampuk dan terus menjawab bagi pihaknya. Geram betul aku tengok!

Another 2 days to go. Then aku akan balik ke KK. Seriously, aku rindukan KK....

20 comments :

Nurul Syafiqah said...

wah.. jgn lupa share ilmu bila balik kk nanti..

sitinurulhawa said...

Seriously, aku rindukan KK....

ha

ha ha

ha ha ha

ha ha ha ha

ha ha ha ha ha

CikSengal said...

insyaAllah nurul, akan dikongsikan bersama..

CikSengal said...

huih.. jangan laa gelak k awa.. tapi sebenarnya bila baca balik rasa nak ketawa pun ada gak.. wahahahahahahahahahaaa..

Anonymous said...

erk?APIIT? sy pn ada interview keje sana. esok. ahaha.. wish me luck!

CikSengal said...

la ye ke? best woo sini, cuci mata je. Macam2 kaler orang ada. Hahaha..

yantie said...

yatt, citer la skit mcm mana nak terapkan apa industry needs ke dlm kursus kita?..

CikSengal said...

salah satu nye jangan terus ajar programming.. student bley nangis! haha..

tapi basically, apa yang diorang cakap, based on apa yang industry working on skarang ni, baru setup the right subjects and courses.

more or less kita kena start with one project and apply the same project dalam semua subjek yang berkaitan. lagi pulak kita kena buat student happy. :( kalau camtu susah lah coz kalau student happy, kita tak happy. sebab banyak keje nak buat. hahaha..

sitinurulhawa said...

yan & yatt dan pendidik2 yang ada kat sini, aku nak kongsikan few tot

masalah budak2 sekarang ni bukan diaorg tak pandai, tapi diaorg ni manja. tak ada daya tahan, tak ada inisiatif, tak ada keberanian tanggung responsibility. tau nak enjoy, tp tak nak susah.

masa belajar diaorg rasa lebih pandai dari lecturer, masa kerja rasa lebih hebat dari boss.

CikSengal said...

ye memang. betul sangat2 la tu k awa. susah nak ubah attitude..

yantie said...

mmg manja. aku tak suka manjakan budak, aku tak suka layan borak berjam2 dlm bilik dgn ntah hape2. sbb aku taknak diorg terlalu close sampai pijak kepala dan menyebabkan senang2 bermanja dgn kita cth: nak mintak markah lebih, ngadu pasal certain lect la apa la....so that's why aku bukan lect popular diorg..aku tak kesah..sbb kebanyakkan student yg aku layan dengan kasar dan telah berjaya sbb takut dgn gertakan aku...tp alhamdullillah sampai skrg diorg masih contact aku dan ucap tq..kekekke..

budak2 ni kena ajar biar agresif, jgn tunggu bagi semua...

yg pasal yatt kate implement satu projek utk byk subjek, kami kat ump ada implement utk related subject je la, tp tu la..budak2 ni masuk sem baru yg belajar last sem dah lupe...hadooooiiii..

Anonymous said...

ada yg hensem kat sana yatt :p ?

CikSengal said...

k yanti, nak kena makan apa ekk nak jadi garang? hehe.. tak pandai laa betul nak garang2..

Homestay Kuala Terengganu said...

makan lada...wakakakak...mmg fedup nak layan student yg spoon feed ni. luckily i will stop thinking about spoiled brat student/teaching for the next 3 years.hahahaha...

Anonymous said...

Hi Miss Yatt..

I do enjoy reading your blog.

You are really good in writing expressions.

Tak nak buat novel ke ???

Keep on updating.. ya... !

CikSengal said...

anonymous,
may i know siapa ni? yang hensem? hurmm.. macam takde je. :p

CikSengal said...

Yati,
yeah bebeh. sonot la ko tak ngadap budak2 lagi. aku ni ntah bila la ye.

CikSengal said...

Miss Oracle,
Hehe.. time sengal boleh la karang best-best. Kalau buat novel, takut takde sape nak beli. Hehe..

InsyaAllah.. Sentiasa update.

yantie said...

kalau student dtg bilik, terus tanya "nak apa?..blh sy tlg?"...dah setel, terus ckp "ok, sy ada keje nak buat"..so diorg phm le..eh garang ke tu?..kekkeke..

best gile yati dah tak payah jumpe student 3 thun dr skrg..muahahha

CikSengal said...

k yantie,
dah try dah wat camtu, tapi cam tak jalan je. silap ah.. dulu penah doa nak jadi lovable lecturer. nah, amik ko! hehe..