Thursday, May 29, 2014

TransJava Yuk! ~ Final Day: 8 Hours Bandung ~ Masjid Raya & Pasar Baru, Off to Jakarta and Home

Saturday, 4th May 2013

Kami tiba di stesen bas Bandung pada pukul 3.30 pagi. Mula lah blur tahap gaban sebab masih awal pagi, dan masih mamai-mamai, dah kena turun dari bas. Walaupun dah pukul 3.30 pagi, keadaan sekeliling masih meriah. Masih ramai orang, masih ramai yang berjualan, masih banyak kereta yang lalu lalang. Diorang ni tak tidur ke? 

Kami sebenarnya tak ada arah tuju nak ke mana. Nak lepak di surau, tapi penuh pulak dengan orang yang tidur kat dalam tu. Last-last kami decide untuk ke Masjid Raya je. Dah sampai sana, baru lah pikir nak buat apa. Kami ke sana menaiki prebet sapu yang gigih mencari customer pagi-pagi macam ni.

Dah sampai Masjid Raya kami lepak-lepak menanti subuh. Sementara tu sempat lah dok transfer gambar bagai, dah tu update perbelanjaan sepanjang trip ni. Serius, semuanya aku catat satu-persatu. Tapi malangnya buku catatan aku tu dah tak ada. Selamat dikebas oleh perampok durjana yang memecah tingkap kereta aku dan melarikan beg. Salah aku jugak sebab bongok tinggalkan beg kat dalam kereta tu.

Dah selesai subuh, kami lepak-lepak tergolek-golek je menantikan hari siang. Bila dah terang sikit baru lah kami keluar untuk breakfast. Beg yang berbondong banyaknya tu, kami tinggalkan di masjid saja. Ada tempat untuk tinggalkan barang/beg di satu sudut masjid ni. Alhamdulillah, tak dikenakan apa-apa bayaran. 


Kami berjalan kaki dari Masjid Raya menuju ke Pasar Baru. Aku ni dah pernah melilau kat Bandung ni zaman muda-muda dulu tahun 2004. Tapi masa tu jalan dengan family, dengan guide some more, makanya idokler challenging sangat kan semuanya dah tersedia. Pasar Baru ni pun aku ingat-ingat lupa. Yang aku ingat memang lah tempat shopping orang Malaysia. Syurga shopping katanya kan. Cuma dah lupa macam mana feeling masuk ke dalam. Hehe..

For breakfast aku makan Siomay je. Malas nak makan berat-berat. Ingat nak ringan-ringan je. Sekali, sekali ambik kau. Memang ringan betul. Portion dia portion budak tadika kot. Sekejap je bedal dah habis. Sobs..

Siomay budget..

Dah habis breakfast baru lah kami jalan-jalan di kawasan sekitar. Masuk jugak ke dalam Pasar Baru tu. Belum apa-apa dah kena serbu dengan pekedai. Masing-masing mula lah membuka mulut menarik pelanggan untuk datang singgah. Bingit lah pulak kepala aku jadinya. Dah lah panas, kat dalam tu. Terasa berkepam-kepam. Macam mana orang Malaysia boleh suka shopping kat tempat ni? Harga murah? Dah terlalu mainstream tempat ni, takde lah murah mana pun. Aku memang tak boleh tahan. Sekejap je aku dok kat dalam tu. Lepas tu aku keluar terus. Dari plan nak beli something, terus tak beli apa-apa. Nak ambik gambar kat dalam tu pun rasa tak best sebab tak tahan dengan bahang. Haha.. 

Walaupun macam tu, memang ada jugak berselisih dengan orang Malaysia yang tengah shopping. Mereka suka shopping kan. Sesuai lah dengan jiwa raga. Aku ni tak suka. So, memang buang karan je lah datang tempat macam ni. Yang kagumnya kan, pekedai yang dok menegur tu semuanya cakap menggunakan slang Malaysia. Hadoii...

Jalan dan pusing-pusing masuk pasar dan tengok orang, tengok-tengok dah hampir pukul 12 tengahari. Aku pun mula bergerak menuju ke Masjid Raya meninggalkan kakak-kakak dua orang tu. Kisahnya, flight balik ke Malaysia aku tak sama dengan diorang. Diorang balik melalui Singapore dan setersunya ke JB. Aku pulak balik ke KK terus. Memang senang lah sebab dah ada direct flight ke Sabah. Flight aku 7.20 malam ni, dan flight diorang pagi besok. Nak tak nak aku kena gerak dulu. Awalnya gerak? Memang lah awal sebab flight balik bukannya dari Bandung tapi dari Jakarta. Harharhar.. So, ke Jakarta lah kita! First time ni nak kena bersendirian kat Indonesia. Serem memang sereeemmm..

Dari Masjid Raya aku naik teksi je ke Cihampelas Walk. Di CiWalk ada stop untuk shuttle Cititrans dari Bandung straight ke Soekarno-Hatta International Airport, Jakarta. Senang kan? So perasaan seremm tu tak seseremmm mana sangat ler. Hehe.. Sebenarnya, ada tiga tempat untuk naik shuttle ni di Bandung. Tapi aku pilih CiWalk sebab aku pernah merewang ke sana, dan aku dah tau rupa bentuknya macam mana. Kot-kot lah kan driver teksi ni bawak aku entah ke mana-mana kan. 

Lain kali je lah aku singgah jalan-jalan Bandung..

Dah sampai CiWalk, terus ke kaunter Cititrans dan beli lah tiket mengikut waktu yang dah ditetapkan. Dah tu disuruh tunggu untuk departure time. Tempat menunggu dia pun exclusive gitu. Dah berangan jadi orang kaya dah aku ni. Hehe..

Then it's time. Aku pun naik ke shuttle van tu. Tunggu punya tunggu punya tunggu, sekali driver pun masuk dan terus gerak. Ehhh.. Aku seorang je ke? Sempat lagi aku tanya pada driver. Dia kata A'ahh.. Haha.. Memang exclusive habis lah macam ni. Tapi aku terpikir jugak, tak rugi ke diorang buat macam ni kalau tak ada customer. Tapi kalau dah jalan ikut timing kan, nak buat macam mana lagi. 

Tunggu nak jalan..

Tempat duduk yang selesa..
Boleh Charging some more..


Perjalanan dari Bandung ke Airport Jakarta mengambil masa lebih kurang 3 jam. Sepanjang 3 jam tu aku bantai tidur je lah. Entah lah ada bunyi ngorok ke apa ke, belasah je lah. Dah penat sangat berapa hari ni waktu tidur tak berapa nak betul. Dah sampai di Terminal 3, aku solat dulu sebelum check in. Dah settle check in bagai, baru lah pergi cari makan. LAPAR!!

Mie Ayam.. 


Dah kenyang, baru lah boleh masuk departure hall. Boleh tahan sesak lah jugak. Dah tu, confuse nak pergi ke gate mana. Rupanya semuanya bersepah-sepah duduk. Kena tunggu announcement baru lah tau nak menghala ke mana. Aku pun solat siap-siap dan duduk kat tempat menunggu. Ramai jugak lah orang Malaysia yang bakal satu flight dengan aku balik KK. Aku dengarkan je masing-masing berborak. Kesemuanya ada business kat Jakarta. Balik ke KK sebab apa tau? Sebab besok nak mengundi! Aku ni pun besok nak balik mengundi gak. Balik JB some more. Tak ke gila jadual aku jadinya. Hadoii..

Jom balikkkkkk..

Then it's time. Naik lah bas menuju ke kapal, dan ready to go home. Dah penat kan. Berjalan selama 9 hari merentasi Pulau Jawa. Idokler rentas betul-betul, tapi boleh lah jugak kita kira from one end to another end. Nak jugak gitu kan. Hehe.. Alhamdulillah. Sukses lah jugak perjalanan ni. Dari 6 orang di Surabaya, 3 orang hingga ke Bandung, dan solo-solo tak berteman di Jakarta. Sembilan hari with ongkos tidak lebih 3 jutaan rupiah. Pandai-pandai lah kira sendiri berapa totalnya dalam RM. Haha.. 

Surabaya - Bromo - Malang - Surabaya - Surakarta - Jogjakarta - Borobudur - Magelang - Wonosobo - Dieng - Wonosobo - Bandung - Jakarta in 9 days , Fuhh, penatnya..

Ok. Secara rasminya, tamat lah sudah edisi pengembaraan kami di Indonesia kali ni. Nantikan entry selanjutnya tentang kembara Padang - Bukittinggi pulak. Adios amigos!! 

0 comments :