Tuesday, May 20, 2014

Padang-Bukittinggi RM210! ~ Day 1: Padang to Bukittinggi, Fort de Kock, Taman Margasatwa, The Hills, Jam Gadang

Wednesday, 5th February 2014

Selamat tiba di Minangkabau International Airport, Padang pada pukul 7.50 pagi waktu tempatan. Lebih kurang sejam lah jugak perjalanan dari KL. Keluar je flight, macam biasa lah kan terus ke imigresen, ambil beg dan seterusnya lalu kastam. Alhamdulillah, tak lah lama mana semua proses ni. Setengah jam kemudian, kami dah pun keluar dari arrival hall. 

Udah nyampei.. 

Now the tricky part. Kita ni nak ke mana? Huahuahua.. Soalan memang tak boleh blah punya lah. Mana taknya, trip Padang ni merupakan trip gamble tak senonoh, takde itinerary, takde booking tempat tidur bagai, dan tak ada idea nak menghala ke mana. Boleh gitu? Mesti lah boleh kan. Kalau takde tempat tidur, kita tidur je kat masjid. Haha.. Poyo nauu.. Konon-kononnya trip ke Padang ni trip santai-santai je. Makanya nanti-nanti boleh pikir gittew nak buat apa, nak pergi mana. Yang penting kita keluar dari airport dulu. :P

Masalahnya, dah keluar tu boleh lah pulak blur seribu kata. Memang serabut terus. Dah tu kena serbu pulak dengan supir teksi, supir bas segala menanyakan kami nak ke mana. Terus sakit kepala gwe you know. Tengah bising-bising tu, dan-dan tu jugaklah kami decide untuk terus ke Bukittinggi. Nak pulak ada ex-officemate orang Padang, dan dia bagitau kat Padang ni tak ada apa sangat. Better stay lama-lama kat Bukittinggi. Ok then. Bukittinggi it is.

Tak ada bas direct ke Bukittinggi dari airport ni. Nak kena pergi ke bandar Padang dulu, dan dari situ baru ke Bukittinggi. Kami pun terjah lah bas yang sedia ada parking kat tepi jalan tu. Kami bagitau pemandu, kami nak ke terminal bas untuk ke Bukittinggi. Dia pun kata ok boss. Pandai-pandai lah dia alert kami nanti nak turun kat mana. Sebab kami ni satu hapa pun tia tau ohh..

Naik bas bandara menuju ke bandar Padang..

Tambang bas dari airport ke bandar ialah sebanyak IDR22,000 seorang. Perjalanan mengambil masa lebih kurang setengah jam. Suasana di Padang ni aku tengok macam tenang lah jugak. Tak banyak kereta. Tak banyak lah kalau nak compare dengan Jakarta or Bandung. Yang tu gila pengsan kalau sangkut dalam jem. Bentuk muka bumi pun cantik. Ada gunung-ganang, ada sungai-sungai, ada sawah padi. Ada macam-macam lah. Tu yang kat tepi jalan. Yang kat atas jalan? Ada angkot warna-warni tau. WOWWW~!!

Scenery sepanjang jalan..
Angkot oren Tom and Jerry..
Angkot Angry Birds..
Angkot Sonic the Hedgehog.. Budak zaman sekarang mesti tak kenal sonic ni siapa..

Di dalam bas, kami duduk di tempat duduk berdekatan dengan pemandu. Sekali-sekala kami borak-borak lah jugak dengan pakcik supir ni. Dia tanya dari mana, nak ke mana and so on. Dah tu dia cakap, nanti dia akan turunkan kami kat tepi jalan. Hah? What? Cuak dah kami. Dia kata tak ada terminal bas khas untuk pergi ke Bukittinggi. Cuma tahan bas tepi jalan je. Hokkaayyy.. Dah macam scary lah pulak. Dah lah takde Plan B or Plan C ke hapa kalau jadi apa-apa. Tawakalillah je. Janji boleh sampai Bukittinggi. 

Bas pun berhenti di tepi jalan berdekatan dengan sebuah kem tentera. Dari dalam bas, pak supir menjerit ke supir bas di seberang jalan untuk mengconfirmkan bas ke Bukittinggi. Supir bas seberang jalan tu mengangguk-angguk mengiyakan statement pak supir ni. Makanya, dia pun suruh kami turun dan naik bas yang ada kat seberang jalan tu. Supir bas yang seberang jalan tu pun datang ke arah kami untuk tolong angkatkan beg. Fuhh.. Saspen belum habis lagi ni. Selagi tak sampai Bukittinggi, selagi tu saspen takkan hilang. :P

Bas ke Bukittinggi ialah bas kampung biasa. Tak secantik bas bandara yang kami naik tadi lah. Oleh sebab bas ni bas kampung, ia akan stop kat semua tempat yang dia boleh. Haha.. Dengan erti kata lain, bas ni merupakan bas lompat-lompat ye dek non. Gasak lah labu. Kita terima dengan redho je lah. Dan oleh sebab bas ni bas kampung jugak, ia akan tunggu sampai lah bas penuh, baru boleh jalan. Hangguk kau nak tunggu lama-lama! Tambang bas dari Padang ke Bukittinggi ni ialah sebanyak IDR18,000.

Disebabkan bas belum penuh lagi, aku berlari sekejap ke kedai jual handphone untuk membeli simcard. Aku kan hantu internet. Hidup tanpa internet susahnya ya ampun. Tapi poyo sangat lah. Dulu 13 hari kat New Zealand tak berhubung dengan dunia luar, boleh pulak khenn? Itu lain cerita sebab nak cari internet susah dan mahal. Kat sini murah dan senang. So kita bantai je lah guna kemudahan yang ada ni. 

Aku ambil pakej XL. Bab calling-calling, SMS bagai aku malas nak ambik tau. Yang buat aku ternganga ialah data plan yang dia bagi adalah sebanyak 11GB. Mau tergolek dog mula-mula dengar. Loh serius sampei 11 GB? Kat Malaysia pun tak dapat tau! Harga? IDR50,000 saja. Tak sampai pun RM15. Sengih melebor ler aku jadinya. Boleh layan Youtube sampai muntah. 

Bas bergerak lebih kurang pukul 10 pagi. Memang penuh, sepenuh-penuhnya bas ni. Nama je bas. Tapi sebenarnya van. Teringat naik bas macam ni dari Medan ke Danau Toba dulu. Sengsara sungguh. Yang ni ok sikit lah kot sebab duduk kat tepi tingkap, boleh bukak tingkap kalau ada umat yang saja cari nahas merokok dalam van ni. 

Kami melalui Lembah Anai untuk ke Bukittinggi. Jalannya boleh tahan di celah-celah cerun bukit. Kalau datang dengan supir private, boleh lah berhenti tepi jalan posing-posing di air terjun dan landasan keretapi lama. Ada ceritanya tau landasan keretapi ni. Tapi apakan daya naik bas kampung. Kang berhenti kat sini kang, entah pukul berapa next bus akan sampai. Tak berapa kental dan berani nak mengambil risiko. Hehe..

Antara landasan keretapi lama yang ada..
Skodeng pengantin berarak..

Kami tiba di Bukittinggi lebih kurang pukul 12.30 tengahari. Macam kat Padang tadi jugak lah, kami berhenti entah dekat mana entah, tepi jalan je without proper terminal mahupun bus stop. Ada penumpang seorang ni kata ni dah last stop dah, semua kena turun kat sini. Terus mandom balik aku jadinya. Nak kata kat tengah-tengah pekan Bukittinggi pun tak tau nak describe macam mana. Tapi yang pastinya, sesak banyak kereta, ada pasar dan deretan kedai-kedai. Penumpang yang baik hati tadi tu kata kalau nak betul-betul ke tengah-tengah pekan Bukittinggi kena naik angkot warna hijau. Oklah bos. Kami try and error. Tapi bodoh dan bengap jugak lah kami ni sebab lupa nak tanya nak turun kat mana. Hilang dah orangnya. 

Melilau lah kot cari angkot warna hijau. Nasib baik dia lalu depan mata. Tahan dan terus naik poyo-poyo macam tu je. Tak tau arah tuju ke mana. Dalam angkot tu baru lah nak tanya penumpang yang ada. Katanya kalau tengah-tengah pekan Bukittinggi, tu kawasan sekitar Jam Gadang. Oklah. Dengan konpidennya kami bagitau supir angkot kami nak turun kat Jam Gadang. Hehe.. 

Tak lama tu, supir pun suruh kami turun kat satu tempat. Uitt.. Depan mata kami ialah The Hills Hotel. Biar betul? Mana Jam Gadangnya? Betul lah kot, sebab supir tu siap tunjuk jalan nak ke Jam Gadang. Cumanya dia tak boleh nak masuk ke sana, sebab laluan angkot ni menghala ke tempat lain. Belasah je lah. So dah nampak The Hills ni boleh lah check in kan? Haha.. Banyak lah aku punya duit. Kalau dah cantik macam ni, harga pun mesti cantik jugak. Kita jalan je lah kot-kot jumpa dengan mana-mana guesthouse ataupun hostel. 

Oleh sebab dah dekat pukul 1 tengahari, perut pun dah berkeroncong. Kena cari makan dulu sebelum buat apa-apa. Dah kenyang, baru boleh berpikir dengan waras. Kami berjalan menyusuri Jalan Ahmad Karim untuk cari tempat makan. Tiba kat satu persimpangan, kami nampak sebuah restoran di belah kanan jalan. Marilah masuk dan momommm..

Bila dah masuk ke dalam tu, tengok lauk yang ada pun tak banyak mana. Mungkin dah lepas waktu makan tengahari kot. Tapi kami dipelawa masuk dan kami pun terus duduk. Kami diam je buat bodoh. Haha.. Dah tu, pelayan datang bawak dua pinggan nasi dan dua jenis lauk. Dah tu dapat air teh secawan seorang. Aku pandang K Awa, K Awa pandang aku. Ini ke lauknya? Takde lauk lain ke? Tapi disebabkan dah lapar sangat, kami pun makan je lah. Berselera sungguh. Pelayan siap tanya nak tambah nasi lagi ke tak. Uihh.. Bagus betul layanan.

Lauk yang dihidang..

Tapi kan, dah sampai satu tahap tu kan, aku rasa pelik ya amat. Sambil mengunyah, sambil tengok keadaan sekeliling. Kesemua customer yang datang kenal dengan tuan restoran tu. Siap salam-salam bagai. Wah, mesti Bukittinggi ni kecik je pekannya sebab semua orang kenal antara satu sama lain. Dah tu aku perhati kan lagi. Lepas siap makan, masing-masing bangun dan terus keluar. Eh? Tak bayar ke? Konpius sudah. Nasi pun macam dah tak nak masuk kat tekak aku dah memikirkan logik apakah ini. Dah tu customer lain yang ada dalam kedai tu semuanya dok pandang-pandang kami. Uihh.. Kami ada buat salah ke? Saspen.. Saspen..

Akhirnya, dah kenyang tu baru lah kami tangkap apa yang terjadi sebenarnya. Restoran ni baru dibukak hari ni! Tuan kedai ni tengah buat kenduri! Dan kami dengan selamba kodoknya mengcrash kenduri dia! Selalu aku dengar wedding crasher. Tapi yang ni, kami jadi kenduri crasher. Hadoooiii.. Ya ampun tak tau nak letak muka kat mana. Aku dah gelak. K Awa pun dah gelak jugak. Masing-masing tergamam tak tau nak buat apa. Dah tu masing-masing dah macam kau bangunlah dulu, eh kau lah bangun dulu, etc. etc. Hahaha..

Kami pun terus pergi ke tuan restoran dan mintak maaf sebab tak tau apa-apa. Gelak besar pakcik tu. Dia kata tak apa-apa kok, memang hari ni ada makan free, minta tolong didoakan je semoga perniagaan dia sukses. Dah tersengih-sengih macam kerang busuk dah kami. Terus aku doa banyak-banyak semoga pakcik ni sukses. Haha.. Hadoi, merah muka kami keluar dari restoran tu. Alhamdulillah dapat makan free. Hehe..

Dah kenyang, makanya otak dah boleh berfungsi. Kami terus ke masjid berdekatan untuk solat. Dah tu golek-golek sebentar bukak Google untuk mencari info pasal guesthouse, dan tempat-tempat yang menarik kat sekitar Bukittinggi ni. Dalam Tripadvisor ada recommended guesthouse berdekatan dengan masjid kami lepak ni. Marilah kita check it out. Harap-harap ada bilik kosong.

Tadaaa.. Ini lah guesthousenya..

Namanya Hello Guesthouse. Review di Tripadvisor sangat baik. Antaranya something like "The owner Ling is very kinda and helpful bla bla bla.." Kami pun masuk ke dalam dan bertemu dengan seorang chinese lady di kaunter. Main teka je amoi ni yang bernama Ling. Bila ditegur tu, dia terkejut. Haha.. Betul lah dia tu. Kemain dia pelik macam mana kami tau nama dia. Hehe.. Alhamdulillah lah ada bilik kosong. Harga bilik untuk satu malam ialah IDR150,000. Kami book untuk 3 malam terus. Dah di tong-tong bahagi dengan dua, dapat lah IDR225,000 seorang.

Tak kahwin lagi jangan gedik duduk satu bilik..

Bilik agak sempoi. Siap dengan toilet kat dalam. Sesuai dan agak selesa jugak lah untuk kami yang jenis belasah je. Entah kenapa kali ni aku tak teringat nak ambik gambar. Kalau tak, boleh pos kat sini. Apa-apa pun, tilam dia best! 

Dah lepas settle down, refreshkan diri, kami pun mula melangkah keluar. Sebelum tu riki-riki dengan Ling dulu apa nak buat kat Bukittinggi ni. Banyak betul suggestions yang dia bagi. Terus bermain kat kepala, cukup ke 3 malam kat sini? Dah lah nak sempoi-sempoi relaks-relaks. Maunya kena rushing jugak sebab nak cover semua tempat. Tanpa melengahkan masa lagi, kami terus ke destinasi kami yang pertama iaitu Fort de Kock.

Nak ke Fort de Kock ni tak lah jauh mana kalau jalan kaki dari guesthouse ni. Tak sampai 10 minit pun. Lalu short cut ikut lorong celah-celah rumah orang. Kalau nak lalu jalan besar pun boleh jugak tapi agak jauh ler. Lalu short cut ni memang tak akan sesat lah. Kat penghujungnya memang jumpa entrance ke Fort de Kock ni.

Celah rumah orang..
Fort de Kock entrance..

Fort de Kock ni didirikan oleh Kapten Bauer, seorang pemerintah Hindia Belanda pada tahun 1825 dan merupakan benteng ataupun kubu pertahanan ketika berlakunya Perang Paderi. Perang Paderi ni pada awalnya ialah perang disebabkan oleh masalah agama, tapi kemudiannya menjadi perang untuk menentang penjajahan. Antara nama besar yang terlibat dengan perang ni ialah Tuanku Imam Bonjol. Dah baca penerangan ni barulah aku ooooooooooooooohhh panjang-panjang. Selalu dengar nama Imam Bonjol ni. Nama jalan, nama tempat. Even duit rupiah bernilai IDR5000 pun, ada gambar Imam Bonjol ni. Cuma aku tak pernah nak ambik tau dia ni siapa. Hehe..

Masuk ke Fort de Kock..

Tak banyak benda sangat lah kat Fort de Kock ni. Dulu ye jadi benteng pertahanan, sekarang dah jadi tempat riadah. Ramai yang berjogging, bersenam-senaman, ada latihan Taekwondo, kick-boxing dan macam-macam lagi lah. Tapi nak masuk kena bayar IDR 10,000 ye.

Jogging track..
Berlatih sukan..

Kawasan Fort de Kock ni ada dua bahagian. Di sebelah kiri adalah benteng Fort de Kock ni, dan di sebelah kanan ada Taman Marga Satwa. Bahasa kemain kan klasik sungguh margasatwa. Pernah dengar dalam lagu M Nasir je perkataan margasatwa ni, tapi tak tau apa kebenda maksudnya. Maksudnya ialah WILDLIFE. You Know? Kalau dalam BM wildlife tu hidupan liar lah kan? Nak lagi best, lepas ni kita pakai perkataan margasatwa gitu. So, senang cerita, taman marga satwa ialah taman hidupan liar. Nak lagi disenangkan cerita, orang zaman sekarang panggil ZOO. Hehe..

Nak ke zoo, kena lintas satu jambatan yang dinamakan Jambatan Limpapeh. Agak unik jugak lah jambatan ni dari segi rekabentuk senibinanya. Jambatan ni menghubungkan dua buah tebing bukit dan merentasi Jalan Ahmad Yani, antara jalanraya utama di Bukittinggi ni. Cantik jugak lah kalau nak lepak-lepak tengok view sekeliling dari atas jambatan ni.

Jambatan Limpapeh..
Mengadap ke Utara..
Mengadap ke arah selatan..
Close up sikit.. Boleh nampak hotel The Hills!!

Lintas jambatan, masuk lah ke zoo. Dah lama betul aku tak pergi zoo. Last pergi entah lah, sekolah rendah kot. Haha.. So kat sini dah jadi macam budak-budak balik kemain excited gitu tengok binatang. Huahuahua..

Gajah oh gajah..
Rimaaaauuuuuuuu...
Teddy bear..
Ente unta lahhh..
Bambi!!
Kangaroo pun ada..
Sleeping tenukkk..

Kat dalam zoo ni ada muzium jugak. Namanya, Museum Rumah Adat Baanjuang. Muzium ni berbentuk Rumah Gadang, iaitu rumah adat Minangkabau. Kami tak berkesempatan untuk masuk sebab dah petang agaknya kan, muzium pun dah tutup. Ambil gambar dari luar je lah. 

Museum Rumah Adat Baanjuang..

Dah pueh tengok margasatwa yang ada, kami pun kembali semula melalui Jambatan Limpapeh dan terus keluar dari kawasan Fort de Kock. Tadi dah datang lalu short cut, kali ni kami balik guna long cut lah pulak ikut jalan besar. Agak best jugak lah jalan-jalan tanpa arah tuju macam ni. Di kawasan ni, ada banyak hotel. Berderet-deret dan bersebelahan pulak tu. Boleh lah pilih yang mana satu idaman kalbu untuk bermalam.

Rocky Hotel..
Apa nama hotel ni.. 
Hotel SARI..
Tolong translate please..

Dah sampai kat penghujung jalan, kami bertemu dengan persimpangan jalan depan hotel The Hills. Dah alang-alang kat sini, kami masuk sekejap ke dalam untuk skodeng kat dalamnya macam mana. Hehe..

The Hills..
Ukiran cantik..
Jom masuk..
Nice.. Baru habis CNY tu yang ada bunting tulisan Cina tu..

Senibinanya katanya adalah gabungan Minangkabau dan Moorish. Agak cantik. Agak mewah. Harga pun boleh tahan, paling murah satu malam around RM270. Kalau ada bajet lebih, boleh lah duduk sini. Aku idok ler teringin pun nak stay kat sini. Kalau aku duduk sini tak relevan dah lah tajuk entry ni kan? Kuikuik..

Lepas ambik gambar dan posing depan The Hills, kami terus melangkah menuju ke Jam Gadang. Nak ke sana, lalu lah jugak Plaza Bukittinggi dan Istana Bung Hatta. Tak singgah pun, sebab dah nak maghrib. Kita jalan terus je lah ke Jam Gadang.

Plaza Bukittinggi..
Istana Bung Hatta..

Istana Bung Hatta ni merupakan kediaman Muhammad Hatta, Wakil Presiden Indonesia yang pertama. Nama lain bagi rumah ni ialah Gedung Negara Tri Arga. Tergeliat lidah nak sebut. Dipanggil gedung sebab dikelilingi oleh tiga gunung. Sila lah google kalau nak tau dengan lebih lanjut.

Jam Gadang..

Jam Gadang ni dibina pada tahun 1926 sebagai hadiah dari Permaisuri Belanda kepada pentadbir Fort de Kock pada masa tu. Merupakan antara landmark utama lah kat Bukittinggi ni. Kawasan sekitar Jam Gadang ni agak meriah lah jugak dengan orang berposing sakan bergambar depan jam. Bukan setakat orang je, Mickey Mouse, Felix the Cat, Teletubbies bagai pun ada jugak kat sini untuk posing bersama-sama. 

It's Mickey~!
Kira income..

Dah tu, kami jalan-jalan di kawasan sekitar untuk tengok pasar malam. Ada macam-macam yang dijual kat sini. Nak beli souvenir pun boleh. Sila buat aktiviti tawar-menawar dengan begitu kaw-kaw sekali. 

Pasar malam..
Tak Minang lah kalau Tak Cerdik gitu?
Jam Gadang waktu malam..

Habis aktiviti merewang di sekitar Jam Gadang, kami pun beransur untuk balik semula ke guesthouse. Kami ikut jalan lain lah pulak dengan harapan akan sampai jugak ke guesthouse. Jalan-jalan sekitar sini tak lah susah mana. Pusing-pusing, tembus ikut tu jugak. Sebelum sampai guesthouse, kami singgah beli Murtabak Bandung. Macam apam balik kita lah rupanya. Malam ni kita dinner ni je sebab takde mood nak makan. Haha..

Tuan tanah kedaung..
Pisang Cheese.. Sedap ko..

Dah.. Habis dah hari pertama. Sila nantikan entry hari kedua pulak yang entah bila lah aku nak update. Malas + tak ada idea nak mengarang. Tunggu mood datang lah ye. Till then, bye bye~!!


Kos perbelanjaan hari ni:-

Bas Bandara ke Kota Padang = IDR22,000.00
Bas Kota Padang ke Bukittinggi = IDR18,000.00
Simcard XL 11GB = IDR50,000.00
Angkot Bukittinggi = IDR2,500.00
Hello Guesthouse (3 Malam) = IDR225,000.00
Fort de Kock Entrance Fee = IDR10,000.00
Makan, Minum & Jajan = IDR22,500.00

TOTAL = IDR350,000.00

0 comments :