Monday, March 17, 2014

Ni Hao Shanghai! ~ Kick-Off!

Thursday, 9th January 2014

Kali ni kita ke China bebeh! A sudden trip gitu. Aku dan Mulan tengah sama-sama gila. Buang tebiat. Mulan kata "jom pergi Shanghai?", aku kata "jom", Mulan kata "Eh jom?", aku kata "eh jom lahhhh.." Hahahaha.. Beli tiket, plan itinerary dah tu bye-bye Malaysia! Kalau cerita sudden trip macam ni, jangan ditanyalah pasal tiket flightnya. Haruslah mahal menggila kan. Hehe.. Tapi nak buat macam mana. Tengah sewel, senget, bengong dan yang sewaktu dengannya. Kita gores dan hutang dulu. Dah balik dari trip baru pikir total kemusnahan dan macam mana nak bayar. Hahaha..

Aku tak pernah lagi sampai China. Salah satu sebabnya mungkin nak ke China ni nak kena ada visa. Dah tu leceh lah pulak kekdahnya kan kalau nak buat visa ni. Aku lebih suka jalan-jalan ke negara yang tak memerlukan visa. Relaks lenggang kangkung je. Tapi alhamdulillah lah jugak, apply visa ke China ni takde lah susah mana. Sediakan duit seguni je. InsyaAllah settle semua. :P

China ni besar. Kami memilih untuk ke Shanghai. Nak tengok cenggane Shanghai ni. Orang kata kota metropolitan yang sangat sibuk, sangat canggih, sangat moden dan yang sewaktu dengannya. Bila belek-belek internet, banyak jugak tempat-tempat menarik yang boleh kami pergi. Membuatkan aku excited lah jugak. Nak-nak tengok gambar-gambar The Bund. Bangunan-bangunan yang ada kat sana perghhh.. I'm a sucker for historical buildings and architectures gitu. Sangat-sangat minat. Makanya sangat sesuai sangat lah aku ni untuk pergi jalan-jalan ke Shanghai.

Shanghai Skyline.. from: andyvance.com
Kami naik MAS. Sebab tiket AA lagi mahal dari tiket MAS. Hehe.. Yang bagusnya tentang MAS ni, ada direct flight dari Kota Kinabalu ke Shanghai. Senang lah nak pergi kan? Tapi untuk trip ni, waktu pergi aku ikut route KK-KL-Shanghai dan waktu baliknya baru lah aku ambik direct flight Shanghai-KK. 

KK to KL..
KL to Shanghai..
Sebenarnya aku ni agak kebengongan jugak lah masa nak pergi Shanghai ni sebabnya nama aku tersenarai untuk event Kyochon di 1Utama. Dah pikir macam-macam dah. Nak tukar tarikh flight lah, nak apa lah. Tapi bila pikir-pikir, tak apa lah. Minta Aleng gantikan tempat aku untuk event Kyochon tu. Lagi pun pakwe dia yang datang. Bagi chance ke dia untuk beramah mesra. Hehe..

Kali terakhir aku ikut laluan international departures kat KLIA ni ialah pada tahun 2011. Dah lupa jugak lah macam mana suasananya. Kali ni macam terlebih excited pulak aku ni. Hehe.. Flight pukul 1 pagi. Orang dah tak berapa ramai. Kedai pun banyak dah tutup. Jadi kami relaks-relaks je lah berjalan menuju ke imigresen, dan seterusnya naik train ke satellite terminal.

Selalunya lepak sini untuk skodeng artis kpop.. Hehe..
Aku rasa cap tangan aku ada kat situ..


Jom naik train~!!
Lengang..

Menunggu lah kami untuk naik flight. Boleh tahan ramai jugak orang yang bakal ke Shanghai ni. Yang aku dok perhatikan banyak manusia yang ikut company trip. Bila lah aku ni nak merasa company trip kan. Balik-balik sendiri trip je. Tapi sendiri trip lagi best boleh merewang sampai pengsan tanpa nak kena pikir pasal orang lain. Hehe..

Pakai selipar siap-siap.. Bagi kaki bernafas dalam flight.. Hehe..
Dah tiba masa, kami pun fly away to Shanghai! Belum apa-apa, mata aku dah layu. Mana taknya,dah hampir pukul 2 pagi. Tapi cepat-cepat mata terbuntang dengan luasnya sebab tak lama tu terus dapat makanan. Haha.. Minum kopi some more. Memang weng lah lepas ni tak boleh tidur. Dah siap makan, isi borang arrival and departure siap-siap. Senang nanti dah sampai takde lah nak huru-hara kelam kabut gitu khenn..

Makaaaaannnn~!!
Isi siap-siap..
Dah settle semua, aku cuba lelapkan mata. Huh.. Tak yah cuba-cuba dah, memang terus terbongkang dengan mulut ternganga. Tak boleh harap punya kopi.. 

So Shanghai, see you tomorrow morning!

0 comments :