Saturday, June 2, 2012

Nasi Ambeng

Hari ni aku berkesempatan pergi ke majlis yasinan rumah Mak Uda aku kat Kelapa Sawit nun. Kalau ada majlis yasinan ni, satu je menjelma dalam kepala hotak aku ni. Nasi Ambeng! Teruk betul aku ni. Orang datang buat ibadah, aku pikir makan je.

Nasi Ambeng ni boleh tak kalau aku cakap wujud ikut musim? Hehehe.. Sebenarnya ada je jual kat gerai-gerai kat Johor ni. Tapi nak cari yang betul-betul original dan authentic tu susah sikit. Jadinya, ikut musim yang aku cakapkan tu, maksudnya aku cuma jumpa kalau ada majlis kenduri tahlil, yasin dan seangkatan dengannya. 

Nasi Ambeng Mak Uda aku memang spesial. Masak sendiri tau! Lauk-pauk dia perghh.. Ngences wa cakap sama lu. Nak-nak dihidangkan di dalam talam beralaskan daun pisang dan makan beramai-ramai. Memang mengimarahkan majlis dan menyatupadukan ummah lah. 

Nasi Ambeng..

Lauk-lauknya? Ayam masak merah super kaw-kaw pedas, sambal goreng, ikan kering, serunding kelapa, urap special (pucuk ubi + kacang panjang hiris + kelapa parut), timun dan mihun goreng. Nyam nyam nyam!!

Not only that. Ada jugak kuih-muih 1001 jenis. Kekekek.. Over laa pulak kan sampai 1001 jenis. Tapi banyak lah! Semuanya jiran-jiran tetangga datang hantar. Sangat meriah!


Kuih Muih..

Dah habis makan tergolek kekenyangan. Senyum meleret sampai ke telinga. Terasa-rasa ke'best'an makan Nasi Ambeng. Lepas ni, entah bila pulak aku boleh jumpa Nasi Ambeng ni lagi. Nak-nak duduk jauh kat KK.

Well, inilah kenduri cara kami. Nasi ambeng galore. Kenduri anda macam mana pula? ^___^

2 comments :

mek yusz said...

terliur&lapar dh aku ni...percaya atau x,aku xpernah mkn nasi ambeng ni..rs rugi sgt dok johor tp ,x pernah mkn

CikSengal said...

meh datang johor aku bawak ko makan.. ^^