Thursday, April 9, 2009

Meroyan Di Bangkok - Day 1: Khaosan Road

Yeszaaa.. Aku baru balik dari Bangkok. Sakan berbackpacking dengan kawan-kawan backpackers. Selamba badak mengexplore Bangkok dengan hanya berbekalkan peta dan info-info dari internet. Gamble sungguh. Dengar macam best kan?

Ini adalah kali pertama aku ke Bangkok. Kalau ke Thailand mungkin kali ketiga lah kot. Sekali, aku pergi lintas border Bukit Kayu Hitam dan sekali lagi aku jejakkan kaki sikit ke Golok. Hahaha.. Kira pergi jugak lah tu kan? So, first time berjalan sakan, banyak jugalah aksi kejakunan yang aku pamerkan. Maafkan sajalah ye. Tak disengajakan semuanya tu.

Memperkenalkan geng backpackers - Aku, K Awa, Nott and Oli. Muka-muka yang sama pergi ke Medan hari tu kecuali Oli. Kalau diikutkan ada 6 orang semuanya. Lagi dua orang termasuk Anie Horas (geng backpacker Medan) tak dapat nak join atas sebab-sebab tertentu. Jadinya kami berempat sajalah yang akan meneroka kota Bangkok. Chewahh.. Macam saspen je bunyinya.


Friday, 3rd April 2009

Kami bertolak dari JB. Bagus juga ada direct flight Air Asia dari JB ke Bangkok. Tak perlu bersusah-payah nak naik flight dari KL. Aku lah yang terpaksa bersusah sikit nak kena turun dari KK. Tapi tak apa. Tiket KK-JB 0 ringgit. Tiket JB-Bangkok pun 0 ringgit. Bisa diatur semuanya! Janji dapat merewang dan meroyan di tempat orang.


With K Awa at Senai Airport..



Flight bertolak jam 2.55 petang. Sepanjang perjalanan aku tidur dengan bestnya. Tak peduli dah dengan orang kat sekeliling. Tersedar pun ngam-ngam masa nak landing. Nampak lah keadaan muka bumi Thailand yang sangat-sangat lah landai. Tak ada bukit-bukau gunung-ganang langsung. Rata saja. Memang sesuai benarlah nak menyawah padi.

Kami tiba di Suvarnabhumi Airport jam 3.50 petang. Waktu Bangkok lah. Aku jadi agak serabut juga. Orang dah la ramai, kami pula tak tahu arah tuju. Belasah saja lah. Selepas clear immigration and ambil bag, kami naik teksi ke Khaosan. Berpinar-pinar mata aku tengok warna teksi-teksi bangkok. Shocking, striking colours! Pink, biru, hijau kuning (hidup Kedah! Hehe..), oren, dan macam-macam lagi lah. Dan yang paling best, semuanya Toyota Altis ye kawan-kawan. Don't play-play gitu!


Bangkok Airport. Mamat pakai spek tu kecek kelate sokmo..


No Smoking and Fasten your seatbelt!

Khaosan. Backpackers Haven! Sesuai banget lah dengan kami yang bajet kecik ni. Asal dapat tempat yang selesa dan bersih, kami belasah saja. Baca review di Internet, Khaosan ni teramat-amatlah happening. Penuh dengan mat saleh. Wait and see saja lah ye nanti.

Perjalanan dari airport ke Khaosan mengambil masa lebih kurang dua jam. Traffic jam lah. Apa lagi. Banyak betul kereta kat Bangkok ni. Oh ya. The traffic light kinda sucks! Boleh lampu hijau tu on for less than 30 seconds je? Berapa je kereta yang boleh lepas macam tu? Sabor je lah. Tapi aku tengok semua pemandu relaks je. Sungguh bersopan santun. Boleh lagi bagi laluan pada pemandu lain. Tak macam Malaysian drivers. Haram jadah.


BN dan PAS bergabung tenaga.. Ngehngeh..


Motor Taxi. Sakan memanggil penumpang..


Berselirat ya ampun!

Pukul 6 lebih baru lah kami tiba di Khaosan. First impression, wow! Really happening. Ramai betul orang. Yes, mat dan minah saleh pun bersepah-sepah. Terasa macam kat Europe pulak kaedahnya. Berangan je lah kau Yatt. Hehehe.. Kami stay di Lucky House Inn on Chakraphong Road. Bajet backpackers lodge saja. 450 Baht per night. Lebih kurang RM45 lah tu. Walaupun kecik, tapi selesa. Yang penting, toilet bersih dan berkilat. Memang worth it.

Selepas settle semuanya, kami merondakan diri di Khaosan Road. Meriah sungguh lah. Mat dan minah saleh sakan meneguk air haram. Berbaldi-baldi tu. Jangan lah diorang mabuk dan buat scene. Maunya aku nangis kat situ. Kami berjalan mengharapkan ada restoren muslim yang membolehkan kami melantak. Sampai ke hujung jalan kami hampa. Tak ada satu pun yang ada di depan mata. Huhu.. Kelaparan lah kami malam ni nampaknya.


Khaosan Road yang 'Hap'pening..

Nasib kami agak baik bila terjumpa satu kedai pakaian pengantin Muslim. Setelah bertanya, ada rupanya kedai makan Muslim berhampiran. Tak perlu tunggu lama. Terus melangkah ke sana. Dapat juga aku makan. Keadaan kedai tak berapa menyelerakan sebenarnya. Terletak di lorong-lorong belakang bangunan. Tapi dah lapar. Belasah sajalah. Aku melantak Chicken Rice. Kononnya lah chicken rice. Tapi aku rasa macam beriyani ayam. Lantak lah. Janji kenyang.


Chicken Rice or Chicken Beryani?

Selepas makan, kami meronda lagi di Khaosan Road tu. Aku sekadar mencuci mata saja sementara yang lain-lain mula menyopping beli bag dan sandal. Aku ni kan kedekut. Hahaha.. Apa yang menarik perhatian aku kat sini ialah kedai 7 Eleven yang bersepah-sepah banyaknya. Selang 5-10 kedai mesti boleh jumpa 7 Eleven. Even ada juga 7 Eleven yang saling berdepan. Pelik juga kan? Mungkin tak pelik bagi diorang. Aku saja yang jakun terlebih.


Muka selebet dan sebik kat Khaosan Road. Dah penat tapi ada hati nak bergambo..

Kami balik semula ke inn lebih kurang jam 9 malam. Walaupun malam masih muda, aku dah melepek kepenatan. Tidur awal boleh bangun awal. Ada 5 hari lagi menanti kami di Bangkok ini...

0 comments :