Monday, September 22, 2008

Aku dan Distributed System

Aku mengajar subjek Distributed System untuk PLUMS semester ni. Seingat aku, subjek ni lah subjek yang paling aku benci during my undergrad days selain daripada Operating System. Tak cukup dengan tu, subjek ni memang baik punya ngap CGPA aku di penghujung tahun. Memang hampeh tahap dewa.

Ditakdirkan, kami tak cukup tangan. Dalam keadaan konpius dan terpaksa, dan kadang-kadangnya rasa rela juga, aku pun terima subjek ni. Mula-mula rasa confident. Tapi takut pun ada juga. Student PLUMS ni bukan calang-calang orang. Semuanya working people. Dalam erti kata lain, semuanya tua-tua bangka. Hehehe.. Yang dah ada banyak experience on hands on. Kalau silap sikit mesti aku kena belasah punya. Huhuhu..

Nak dijadikan cerita, setelah beberapa minggu aku ajar subjek ni, aku mula jatuh chenta. Aku jadi suka. No more benci-benci. Kenapa ekk? Sebab, silibusnya meng'cover' silibus Infosys hari tu. Yey! Punya sedap aku goreng. Semua pasal database server, callable & prepared statement, stored procedure, servlets, applets, javascript, html, concurrency, transaction, client-server, etc, etc. Best betul lah.

Thank God, Syukur Alhamdulillah aku terpilih pergi ke Infosys. Kalau tidak, menangis la aku nak mengajar Distributed System ni. Hehe..

0 comments :