Thursday, December 20, 2007

Jalan2 di Aidil Adha

Pagi ni aku angin sket coz tetiba last minit ada keje2 opis nak kena settlekan. Kalau ikutkan memang dari pagi lagi aku nak ngadap laptop wat keje tapi sian plak kat mak aku kan nak masak2 lagi untuk raya ni. Lepas siap masak n makan n kemas2 tu aku terus berlari ngadap laptop. Nak tak nak kena settlekan hari ni gak. No. Kena settlekan seblom tengahari ni. Mak aku plan nak pi umah makcik aku kat ayer manis. Aku nak ikut. Ok gak ke sana coz nyai, yayi aku ada sana. Makcik2 aku yang lain pon ada gak. Semuanya berkumpul coz ada aktiviti korban lembu kat sana.

Aku siap wat keje around kul 1. Nak nangis dah aku. Cepat2 siap n kemas barang. Aku ni suppose to meet k awa kat batu pahat n sama2 naik bas ke KL malam nanti. Bas aku dari Larkin kul 5 petang. No way aku sempat ke sana. Nak patah balik lagi ke JB. Dengan jem lagi. Memang tak dan la. So the plan is that mak aku hantar aku ke BP terus. Kalau dari ayer manis dah dekat dah. Dalam sejam je kalau naik hiway. At least dapat la aku lama2 sket kat umah makcik aku. All the girls pegi. The boys stayed at home. Tengah kelam kabut tu teringat plak dah yang aku blom tukar duit lagi. Adehh.. Terkocoh2 aku pi Jusco tukar duit. RM368 dapat RPI 1,000,000. Perghh.. Cam orang kaya pegang duit juta2. Aku tukar sejuta je dulu. Takut terlebih plak nanti. Dah sampai rumah tu mak aku pon hulur duit rupiah lebih2 dia pi Surabaya aritu. Yey!! Dapat tambahan around RPI 700,000. Okla tu. Manalaa tau kan tetiba je tak cukup. Pegi sana semua dah la gamble. Mesti ongkos yang diperlukan tu banyak. Dalam 2.30 aku sampai umah makcik. Dua2 lembu korban dah berjaya tumbang. Orang2 sebok melapah. Aku dok tepi je layan hani. Semakin ligat si hani ni.

Around 5pm aku n geng bertolak ke BP. Baru je lepas ayer hitam aku dah sangkut plak dalam jem. Adehh.. Memang menakutkan betul. Macam2 cubaan n dugaan betul laa nak pegi berjalan ni. Tadi tetiba jek keje opis datang mencanak2. Ni jem plak. Lepas ni apa laa lagi masalah yang datang. Jam dah pukul 6 lebih dah. Takut tak sempat je sampai BP town. Bila tengok tak gerak2 aku msg k awa. K awa suh aku tunggu kat parit raja jek. Nanti pi sama2 dia ke BP town. Ok gak coz mak aku nanti tak yah laa susah2 ke sana. Lebih stengah jam gak sangkut dalam jem. Rupa2nya ada road block kat depan skolah nun. Cilakak punye polis. Time2 raya orang sebok ke sana sini diorang wat roadblock. Kutip duit raya la tu gamaknye. Aku tunggu k awa kat KFC parit raja. Landmark yang senang kot nak jumpa nanti. Around 10 minutes k awa pon sampai. Lepas say babai kat mak aku, kami pon jalan. Sempat lagi singgah BP Mall seblom ke stesen bas.

Sampai pudu around 11pm. Bas bangang plak tak bagi berenti tepi jalan kat tol sungai besi tu. Kalau tak senang je si Nott kawan k awa nak amik kitorang nanti. Nak tak nak terpaksa melajakkan diri ke pudu. Satu lagi dugaan. Dah tiga dah hari ni. Huhuhu.. Harap2 sampai sini je laa dugaan n cubaan tu. It takes time gak la tunggu nott sampai. Almost 12am dia sampai. Bawak kawan dia Anie. Ntah pusing2 ke mana nott bawak aku n k awa. Jauh betul umah dia. Skejap nampak signbod bukit jalil, skejap nampak signbod puchong, skejap lagi nampak signbod kinrara. Pening dah aku. Tak kisahlah, janji sampai. Sampai rumah nott aku terus siap2 nak titon. Besok kul 5 pagi nak kena bangun dah.

0 comments :