Saturday, December 22, 2007

Day 2: Danau Toba & Samosir Island: Huta Bolon Simanindo, Pangururan, Kursi Batu, Tomok

Pagi2 lepas subuh aku dah merayap keluar. Konon2nya nak tengok sunrise. Hampeh taik kucing. Tak sempat. Subuh pon subuh gajah. Hehe.. Nak mandi pagi2 ni malas coz air dia masyaAllah sejuk macam ais. Pi warm up laa dulu. Jalan2 tepi tasik tengok pemandangan. Memang cantik. Terpegun terkesima terkaku semua ada. Sempat jugak laa aku bergambar sakan walaupon belum mandi. Alah.. Tak masuk deh bau tu dalam gambar. Hehe..

Danau Toba @ Dawn


Kawasan Samosir Cottage ni memang cantik. Bilik pun oklaa. Takde la canggih. Tapi banyak la kekurangan. Takde baldi kat bilik air. Takde Iron. TAKDE IRON?? Oh My God. Hidup aku memang huru hara sket kalau takde iron ni. Camne la nak gosok tudung. Dah le keadaan tudung melambangkan mood aku of the day. Kalau tudung hampeh, mood aku pun hampeh jugak. Sabo je la.

Lepas pueh menebeng kat tepi tasik kami pi brekfes. Makan penkek konon2nya. Tapi yang sampai bukannye penkek tapi lempeng. Hehehe.. Aku dok bayangkan penkek yang bulat2 kecik2 comei2 tu. Yang omputih makan ngan honey tu. Perghh.. Meleleh. Tapi lempeng pon lempeng laa. Nasib baik sedap. Nott ngan anie pon makan lempeng gak. Cuma intinye lain2. Makan punye makan tak sedar dah dekat kul 8. Waduh. Janji ngan Blum pukul 8.30. Anie n nott pi balik dulu mandi n siap2 sementara aku n k awa pi merewang kat kedai beli jajan. Kos brekfes n jajan = RPI 100,000. K-CHING!!

Samosir Pancake.. Lempeng Samosir ni mbak..

Kami keluar agak lambat. Hehe.. Pukul 9 baru tercongok kat reception. Batang hidung Blum pon tak nampak2 lagi. So tunggu je la. Jam dah kul 9.30. Blum tak sampai2 lagi. Manalaa mamat ni. Tido lagi agaknye. Pekerja kat situ suruh kami tunggu jap. Sementara tunggu tu pi rewang2 kat kedai souvenir kat belakang Samosir Cottage ni. Agak mahal laa jugak. Cuci mata je laa.
Memang soheh le si Blum ni belum bangun tido. Yang bawak kami jalan2 tu orang lain. Apa jenis janji la si Blum ni. Ye yo oo je kata nak bawak kitorang jalan. Vacuum cleaner betul. Dekat pukul 10 jugak baru kami jalan. Pakcik yang bawak kami ni tobat aku tak tau nama dia apa. Senyap je orangnye. Sepatah ditanya sepatah yang dia jawab. Kami jalan2 ni naik Kijang Innova. Kat sini model Toyota dibagi nama Kijang. Boleh geng n Kancil n Rusa kat mesia ni. Hekhekhek..

First stop kami ke Muzium Batak. Nama muzium ni Huta Bolon Simanindo. Maksudnye aku tak tau. Cost masuk sini RPI 30,000 seorang. So total RPI 120,000. K-CHING!! Kat muzium ni ada dipamerkan bebarapa benda yang berkaitan dengan orang Batak. Cerita-cerita zaman dulu. Ada kuburan raja-raja dulu dan banyak lagi. Pakcik driver bawak kami ke sini dulu sebab ada persembahan tarian oleh orang Batak around 10.30. Kalau pergi tempat lain dulu, tak sempat la nak tengok lagi.

Rumah Adat

Ada macam2 tarian yang dipersembahkan. (Tapi satu pun aku tak ingat nama tarian tu. Kertas info pasal tarian tu pun ntah ke mana aku campak. Nanti dah jumpa aku update kat sini. For more info, click here and here.

Tarian kaum Batak

HORAS!! Meaning Selamat Datang..

Lepas bergambar sakan kami pun beredar. Next stop kami ke tempat orang kampung buat Ulos. Ulos ni kain tenunan buatan tangan masyarakat Batak. Ala2 songket kita la ni. Cara buat pun macam lebih kurang sama je. Cantik memang cantik. Halus je tenunannya. Aku sempat pow 1. Kaler oren2 gitu. Harganya RPI 200,000. Kira ok la kot harganya. Aku pun tak tau nak estimate camne.

Menenun Ulos


Then kami ke Pangururan. Pangururan ni kawasan pentadbiran Pulau Samosir. Di kawasan tu jugak ada kawasan air panas. Dari jauh nampak bukit yang berwarna putih. Bila tiba kat sana, bau belerang amat2la kuat. Ada kolam mandi kat bahagian atas bukit tapi kami tak larat nak memanjat sampai ke atas. Cukupla dekat2 bawah ni je.

Air Panas kat Pangururan

Sesudah tu, kami ke tempat yang bernama Kursi Batu. Nama lain bagi tempat ni ialah Huta Siallagan Ambarita. Total cost masuk sini RPI 40,000 untuk 4 orang. K-CHING!! Dulu2 tempat ni adalah kawasan istana raja batak. Di tengah2 courtyard tu ada beberapa kerusi yang dibuat daripada batu membentuk satu bulatan. Menurut mamat yang ada kat situ tempat yang ada kerusi2 ni dulu digunakan sebagai mahkamah. Setiap satu kerusi bentuknya lain2 mewakili orang2 yang berlainan dalam sidang mahkamah tu. Sekali tengok macam cerita Lord of the Rings la pulak.

Mahkamah Kursi batu

Menurut cerita mamat penjaga tu, mahkamah ni digunakan untuk mengadili pesalah yang melakukan 4 kesalahan besar iaitu memperkosa, mengintip, membunuh dan adultery. Jadi, pesalah tu akan dihadapkan ke mahkamah.
Ahli2 sidang mahkamah terdiri daripada:
  1. Raja daerah tu sendiri, Raja Siallagan
  2. Raja dari daerah2 lain, Raja Tomok, Raja Simanindo, Raja Parapat, Raja Berastagi
  3. Bomoh
  4. Askar
  5. Pengawal
  6. Hakim
  7. Tukang pancung @ Algojo
Tempat Pemasungan

Selepas dijatuhkan hukuman, sidang mahkamah akan tengok kalendar, hari apa yang baik untuk dijatuhkan hukuman. Selepas dapat tarikh yang baik, pesalah akan dikurung dan dipasung selama 7 hari 7 malam tanpa makan minum. Pada hari hukuman, pesalah akan diberi makan apa2 saja makanan yang dia nak sebagai makanan terakhir. Lepas pesalah tu kenyang dia akan ditelanjangkan, dibaringkan ke batu dan diikat kaki dan tangan. Mata jugak ditutup dengan kain. Tukang pancung akan test tikam mangsa pakai pisau. Orang Batak dulu2 banyak yang mengamalkan black magic. So tukang pancung ni nak test samaada pesalah tu bila dipancung terus mati or tak lut bila kena senjata apa pun. Kalau OK, Tukang Pancung akan pancung kepala pesalah tu sampai putus. Pancung kena sekali je. Tak boleh banyak kali. Kalau sekali pancung tak putus, Raja akan pancung tukang pancung tu pulak.

Hati pesalah tadi diambil dan dipersembahkan pada raja. Raja kena makan. Badan pesalah dipotong2 dan dimakan. Kepala pesalah dan tulang2 lain dibuang ke Danau Toba. Tak ada sesiapa pun dibenarkan pegi ke danau selama 7 hari 7 malam sebab roh pesalah tu akan merayau2 kat situ. The End. Begitulah adanya ceritanya. Mamat penjaga ni memang best bercerita. Cakap pun clear gila. Kadang2 dia nak terikut2 cara cakap orang mesia. Tak de la spesis Saleem drebar tu. Bila dirisik2, rupanya dia penah kerja kat Selangor selama 5 tahun. Cheh!! Patutla. Mamat tu balik kampung dulu sementara tunggu permit dia hidup balik. Katanya tahun depan baru dia balik semula kerja kat Malaysia.

Dekat Kursi Batu tu ada jugak kedai souvenir. Aku belek2 gak la. Orang2 sini kalau meniaga dahsyat. Memang dipaksa2nya kita beli. Aku beli dua T-Shirt yang berharga RPI80,000 satu and beberapa rumah adat batak untuk souvenir. Total RPI300,000. K-CHING!! Kami terpaksa lari cepat2 keluar. Kalau tak lagi banyak barang yang dipaksa kami beli. Mood berubah terus.

Dari Kursi Batu kami ke pekan Tomok. Kat sini banyak kedai2 yang jual barang souvenir. Peniaga kat sini lagi dahsyat dari yang kat Kursi Batu tadi. Main pegang2 lagi. Tarik kami masuk ke kedai diorang. Gila betul. Kat sini kami masuk kedai makcik sorang ni beli keychain. Makcik ni bagus. Relaks je. Takde pun paksa2 aku masuk kedai dia. Banyak keychain aku beli. RPI 20,000 aku spend. Memang rezeki ko la makcik. Jalan2 nampak kain2 Ulos. Bila ditanya harga RPI250,000. Dalam kepala ohhh mahal. Tadi mungkin sebab jual kat rumah, makcik tu bagi RPI200,000. Then aku pun saja gatal mintak kurang. Dia bagi RPI 150,000. Aik? Biar betul? Aku angguk cakap terima kasih and jalan. Mungkin ada kedai lain bley bagi lagi murah. Tapi pompuan peniaga tu terus pegang tangan aku. Dia kata dah diminta kurang aku kena beli. Eh? Aku tanya je. Bukannya nak beli pun. Dia marah2. Aku keluar kedai dan dia pun ikut aku. Tangan aku ditariknya. Beraninya! Aku toleh ke belakang and sentap tangan dia. Dia lepaskan tangan aku n marah2 lagi. Cilakak betul. Betul2 aku naik angin. Jalan menonong terus, tak pandang kiri kanan. Ada ke berniaga camtu? Memang kurang ajar la tu.

Aku tunggu yang lain2 kat jalan besar. Sambil2 tu aku belek2 kain kat satu kedai ni. Belek je. Tak berani tanya harga, apatah lagi nak mintak kurang. Nanti dipaksanya kita beli. Tapi peniaga kedai tu cam ok sket. Dia bagi terus harga kaw-kaw 3 pasang ulos siap selendang RPI 400,000. Haa.. Camni la orang meniaga. Aku tak pikir panjang terus beli. Untuk mak, Aida n Ika. Cukupla tu. Bila pikir2 balik, mula la aku hot. Makcik kat kampung tadi tu tipu aku hidup2 punya. Aku beli dengan dia RPI 200,000 tadi takde selendang pun. Kat sini dapat selendang lagi. Hangin betul. Ada satu kedai tu, Nott nak beli baju tapi takde saiz. Peniaga tu suruh beli gak. Loh. Kalau takde saiz camne nak beli. Bukannya muat pun. Mula la peniaga tu kata kakak jahat, kakak jahat. Aku kalau ikutkan mulut aku yang takde insurans ni nak je aku sumpah seranah kat situ. Tapi bila pikir2 balik baik aku diam je. Karang diorang black magic kan aku, tak balik aku ke mesia. Huhuhu..

Sepanjang dalam Kijang balik tu kami menyumpah seranah tak abis2. K Awa, Nott n Ani pon kena tipu gak. Mula2 kes makcik tu. Then kat Kursi Batu tu. Driver kat tepi tu senyap je. Takut plak aku kalau dia paham apa yang kitorang cakapkan n pi report kat makcik + peniaga2 kedai tu. Naya..

Sampai kat Samosir Cottage, masing2 dah broke. Tinggal bape kerat je duit especially aku yang gatai tukar sejuta rupiah je hari tu. Terpaksa aku mengendeng kat Ani n Nott. Tak boleh jadi ni. Kena cari money changer. Nasib baik aku ada bawak RM500 buat spare. Order makan pun share2. Nak jimat cost punye pasal! Tu pun total up to RPI 78,000. K-CHING!! Dalam bilik mula menyumpah2 balik. Pastu nak sedapkan hati, ingat balik tempat2 best and sceneries yang cantik sepanjang perjalanan tadi. Dah abis tu nyumpah2 lagi. Hahaha.. Balik2 itu je la kami buat sepanjang malam tu...

Total Expenses for Day 2 = RPI 338,000
Shopping for Myself = RPI 920,000

0 comments :