Wednesday, December 26, 2007

Day 6: Medan to KL to JB: Pajak Ikan, Masjid Raya Medan, Istana Maimun

Pagi ni rasa best sekali sebab duduk hotel yang berpadanan dengan harganye. Hehe.. Bila ditanya housekeeping ada iron ke tak, jawabnya "ADA!". Memang bersorakan aku kat situ. At last. Hari dah nak balik baru jumpa iron. Breakfast pagi tu pun sedap. Banyak makanan yang terhidang menanti kedatangan kami. Nasib baik penutup kepada perjalanan kami ni agak seronok. Kalau tak, sampai ke Malaysia nanti jadi bahan sumpahan. Hehehe..

Pagi ni jugak kami check out siap. Sebab nak berjalan lagi kan. Just tumpang letak beg je dikaunter. Hari ni just ronda2 dekat2 sini ja. Tak pegi jauh2 pun. Paling jauh pun kami ke Medan Mal dan Pasar Pusat. Nothing much there. Pasar Pusat aku tengok cam Pasar Larkin je. Orang kata banyak barang murah kat sini, tapi barang2nya bukan jenis yang aku nak cari. Just cuci mata je lah.

After that kami ke Pajak Ikan. Aku tak tau kenapa namanya Pajak Ikan sedangkan yang dijual di situ semua pakaian. Mungkin dulu2 tempat tu pasar ikan kot. Diubah suai jadik arked jual2 baju. Orang pun kata baju2 sampai ke telekung kat sini murah. Tapi tak murah pun. Murah lagi beli kat kedai Jawa Berastagi tu. Hehe..

Lepas meronda belah2 sana kami balik semula ke area hotel. Jalan2 menziarah Masjid Raya. Kat sana ada seorang pakcik yang bermurah hati menceritakan sejarah medan dan kisah Kesultanan Deli yang memerintah Medan ni. Kat belakang Masjid ni, letaknya makam2 Sultan dan kaum kerabat dari zaman dulu lagi. Sultan Deli sekarang baru je berusia 9 tahun. Ditabalkan menjadi sultan sebab ayahandanya, Sultan Deli sebelom ni meninggal nahas kapal terbang. Baru je dalam empat lima tahun yang lepas. So anaknya yang masih kecil tu ditabalkan jadi sultan. Walaupun camtu, Sultan Deli yang berumur 9 tahun ni tak memerintah. Dia tinggal di Ujung Padang bersama2 maknya. Setahun sekali bila Aidilfitri baru lah rombongan diraja tu akan datang ke Medan ni.

Masjid Raya..

Dah dapat information pasal sejarah Medan, kami ke Istana Maimun. Istana Kesultanan Deli. Istana ni dah jadi muzium. Tapi masih ada sebahagian daripada Istana ni masih dipakai lagi. Kat sini aku dapat kisah lebih lanjut pasal sejarah Medan. Aku pun dapat tengok gambar Sultan Deli yang sekarang. Comei betul la. Memang budak lagi. Kalau dah besar ni konpem hensem giler. Hehe.. Duduk lepak kat situ agak lama jugak. Dah tak tau nak ke mana dah. Sempat lagi tengok orang shooting video clip tarian tradisional. Other than that dok melangut je la.

Istana Maimun dulu2..

Istana Maimun sekarang..

Dah agak2 petang tu kami balik ke hotel. On the way sempat makan kat gerai festival budaya Islam tu. Lepas makan sempat ronda lagi skali booth2 kat situ. Dah last day ni macam2 barang yang dilelong. Aku n geng sempat beli baju. Kerawang2 lagi. Harga cuma RPI 55,000 je. kalau kat Malaysia ni maunya RM40 lebih.

Dah tu kami pegi ke hotel. Hotel dah call kan teksi untuk kami pergi ke airport. Harga sama jugak RPI 50,000. Sampai airport, sangat2la sesak. Ramai betul orang. Then ada sorang offer kami settlekan hal check in. Pasport kami semua diambilnya dan dia terus ke depan. Kami pun tercongok je kat tepi. Airport tax kena bayar RPI 100,000 sorang. Perghh. Mahal tu. Tak lama tu settle dah. Barang semua dah masuk kargo dan hal check in pun dah settle. Orang tu mintak sikit bayaran. Apa yang ada je laa aku bagi. Dah tak banyak dah pun duit rupiah yang ada dengan aku ni.

Flight kami ke KL jam 8.10 malam. Lambat lagi nak boarding. Duduk lepak2. Sebelah kami sorang makcik indonesia nak balik ke KL. Kerja maid. Punyela semangat dia bercerita. Siap tunjuk gambar2 rumah dia yang dalam pembinaan hasil usaha kerja kat malaysia. Rumah banglo beb! Pastu tunjuk gambo anak2 teruna dia. Humang aih. Kami semua nak gelak serentak pun ada. Konpius yang amat sangat. Coz makcik ni so-so je penampilan dia. Tak la lawa. Memang kampung betul. Tapi anak2 jantan dia. Perghh.. Putih2. Hensem banget. Macam pelakon sinetron pun ada. Terkonpius aku kat situ. Sempat lagi tanya dua tiga kali betul ke anak makcik ni? Makcik tu kata ye, ye. Hahaha..

Flight delayed sket malam tu. Kami sampai ke KL around 11 lebih. Nott & Ani terus balik ke rumah. Aku n k Awa melepak je kat LCCT tu sementara tunggu flight pagi besok ke JB. Ingatkan sunyi sepi la LCCT ni. Tapi meriahnya bukan main. Pukul 3 4 pagi pun orang masih ramai. Tak la takut sangat overnite kat situ.

Besoknya lepas freshen up kami pun board naik flight ke JB. Tamatlah pengembaraan kami 6 hari 5 malam ke Sumatera Utara.....