Sunday, December 23, 2007

Day 3: Danau Toba - Berastagi: Bandrek at Simarjarunjung, Istana Raja Simalungun, Air Terjun Sipiso-Piso, Berastagi Cottage

Pagi2 lagi aku dah sibuk berkemas. Kami nak keluar dah dari Samosir ni. Hahaha.. Penat dah menyumpah2 semalam kan. Rasa seronok pulak bila pikir nak keluar ni. Tapi ada jugak rasa sedih sebab lepas ni tak dapat dah nak tengok keindahan alam sekitar dan kecantikan Danau Toba ni. Apa pun, our journey must continue. Pagi tu brekfes pon ala kadar je which costs us RPI 52,000. K-CHING!!

Sementara tunggu feri datang, kami sempat lagi jalan2. Singgah lagi ke kedai souvenir belakang Samosir Cottage ni. Hari ni sorang makcik pulak yang jaga. Aku dari jauh dah nampak t-shirt yang aku beli kat Kursi Batu tu ada dijual kat situ. Makcik ni nampak baik2 so aku pun tanyala harga bape. Dia kata RPI 25,000 je. WHAT?? Mula aku menyumpah lagi. Setan betul. K Awa, Nott n Ani gelak2 je. Dah masing2 kena tipu. Tak bley nak buat apa dah. Souvenir lain2 pun makcik ni bagi murah je compare kat Kursi Batu n Tomok. Geram betul la aku. Tapi dalam geram2 tu beli gak aku. Hehe..

Pemandangan Lake Toba

Naik feri costs RPI 28,000 untuk 4 orang. K-CHING!! Sempat lagi aku mengenjoy last minute persekitaran Danau Toba ni. Walau tangkap gambar banyak mana pun, tetap tak bley lawan dengan apa yang kita tengok ngan mata kepala kita sendiri ni. Sampai ke seberang kami terus cari public transport untuk ke Berastagi - our 2nd destination. Dengar2nya dari Parapat ke Berastagi ambil masa 5 jam nak sampai. Jadi kenalah cari transport yang sesuai. Kalau transport macam dari Medan ke Parapat hari tu memang pengsanlah aku. Bila ditanya sana-sini rupanya takde public transport yang direct ke Berastagi. Yang ada cuma ke Permatang Siantar, then kat permatang Siantar amik bas lain ke Berastagi. Jauhnye. Permatang Siantar tu dah melencong ke tempat lain dah. Tu on the way nak balik ke Medan. Berastagi ni jalan belah lain plak. Waduh2. Ribut kepala.

Tak lama tu, ramai yang kerumun kami. Suruh kami amik chartered teksi je untuk ke Berastagi. Haha.. Dah la pokai. Nak suruh chartered lagi. Ada sorang pakcik ni bagi pricing bagus punya. Promote la tu suruh amik ngan dia. Amik chartered teksi - Toyota Kijang, then sepanjang perjalanan, driver akan stop kat tempat2 yang menarik, All for RPI 500,000. Macam menarik. Kami yang dah sengkek ni, mintaklah kurang. Harga akhir dapat la jugak RPI 440,000. Hehehe.. K-CHING!! Pakcik tu pon tersengih lebor dapat customer. Lepas bayar, dia pun tunjuk ke teksi. Naik kijang, betul2 selesa ni. Then dia instruct driver untuk ke tempat2 yang dijanjikan tadi sepanjang jalan ke Berastagi. Then aku tak tau apa yang diorang cakapkan. Macam nak gaduh pun ada. Last2 pakcik tu ikut sekali. Dia kata driver ni baru lagi. Tak berapa tau tempat2 yang nak disinggah tu. Pakcik ni offer jadi tourist guide kami FOC. Bagus betul la pakcik ni. Suka aku.

Kami pun bertolak dari Parapat. Bubbye Danau Toba. Bila la aku nak datang lagi ye. Huhu.. Pakcik guide pun mula bercerita macam2 tentang sejarah danau toba and so on. Memang peramah pakcik ni. Muka dia sebijik cam Ahmad Tarmimi Siregar. Tapi versi kurus la. Hehe.. Namanya Surayut. Orang Batak. Non-Muslim. Kerjanya sebenarnya mengajar english kat pusat2 bahasa. Wah. Bukan calang2 orang ni. Ceritanya lagi, dia dah lama merantau ke luar negara sebab dulu bekerja ngan kapal. Pernah tinggal kat England 10 tahun. Fuiyoo, tabik la pakcik ni. Bila sebut perkataan english pun penuh slang u know. Dahsyat, dahsyat..

Perjalanan dari Parapat ke Berastagi memang best. Dengan kawasan bukit dan gunung ditambah dengan pemandangan danau toba dari jauh lagi, memang syiok. Kami berhenti kat satu restoran di area Simarjarunjung. Surayut kata kat sini terkenal dengan kopi dan teh bandrek. Hulala.. Amende la teh bandrek ni. Surayut kata rugi tak try. Kena try la ni gamaknye. Kami masuk ke dalam. Ramai jugak orang dalam restoran ni. Yang menariknya sebahagian daripada customer yang datang tu macam orang Malaysia. Macam mana aku bleh kenal? Dari cara pemakaian tudung ler. Sonang je nak kenal Malaysian ni. Aku senyum je la kat makcik2 ni.

Aku, Nott n Ani order kopi. K Awa order Bandrek. Aku cam takut nak minum Bandrek tu. Hehe.. Entah apa yang diletak dalamnya. Kopi memang kaw2. Sedap. K Awa kata bandrek pun macam sedap. Aku rasa seteguk. Pergh.. Teh campur halia, jintan, pelaga, cengkih, bla bla bla semua rempah ratus ada agaknya. Memang power. Minum sikit terus keluar angin. Kepala jadi macam ringan. Dahsyat betul. Beli lah jugak Bandrek tu satu kotak kongsi 4 orang buat rasa2. Harga minum2 semua plus Bandrek sekotak RPI 79,000k. K-CHING!!

Lepas pekena Bandrek..

Kami teruskan perjalanan tak lama lepas tu. Keadaan jalan agak baik. Kenderaan pun tak banyak. Jadi tak banyak la hon yang dibunyikan. Bagus betul. Tenang jiwa aku. Semakin lama, semakin jauh Danau Toba kami tinggalkan. Sampai kat satu kawasan tu, pakcik Surayut kata this is the end of Danau Toba. Lepas ni dah tak nampak dah. Tiba2 aku rasa sedih. Poyo betul lah. Hahaha.. Lalu kat kawasan gunung ni memang best. Banyak pokok pelik2 sepanjang jalan. Dengan udara yang sejuk lagi. Bestnya..

Eucalyptus..

Our next stop ialah Istana Raja Simalungun. Ini keturunan Raja Batak lain ni. Kalau di Danau Toba, Batak di sana dikenali dengan Batak Toba. Kalau di area sini Bataknya adalah Batak Simalungun. Lain2 kaum tu. Kat sini cuma tinggalan istana je. Keluarga diraja dah pupus dah. Raja yang terakhir pun dah tak duduk sini lagi. Semua ahli keluarganya dah berhijrah ke Jakarta. Jadi orang biasa. Kami di sini pun tak lama. Tengok2 keadaan sekeliling dan teruskan perjalanan.

The last king of Batak Simalungun

Around 1-2 hours later kami sampai ke Air Terjun Sipiso-piso. Entrance Fee untuk 4 orang RPI 6,000. K-CHING!! Surayut kata air terjun ni mengalir terus ke Danau Toba. Jauhnya. Dah le Danau Toba tadi jauh kami tinggalkan. Pemandangan memang cantik. Tak lama tu hujan turun selebat-lebatnya. Terpaksa la kami bergerak pergi

Air Terjun Sipiso-piso

An hour later sampai lah kami di Berastagi. Kami terus ke Berastagi Cottage untuk check in. Kami dengan selambanya check in untuk 4 orang tapi tak dibenarkan langsung. Dah jadi satu hal. Ingatkan nak squatting je 4 orang. Last2 kami call Pak Nadzri, tokey PT Anna untuk selesaikan pasal hotel ni. Pak Nadzri kata ambik je satu lagi bilik tapi nanti balik Medan baru bayar. Jangan bayar kat hotel tu coz mahal. Kami ikut je lah. Dah la receptionist dua2 orang tu muka masam nak mampus. Tak user friendly langsung. Bengkek je tengok.

Kami terus masuk ke bilik. Nasib baik keadaan bilik tu ok. Kalau tak menyumpah2 lagi kami ni. Bila check2 takde jugak iron. Huhu.. Takpe. Nanti tanya kat recept. Hopefully ada la. Loh. Nak call recept pon tak bley coz tepon rosak. Ya ampun! Sabo je lah aku. Nak release sakit jiwa kebengangan kami pun keluar ke pekan Berastagi. Hopefully dapat cari tempat landing untuk malam esok kat pekan sana. Tak kuasa nak duduk Berastagi Cottage ni lagi. Staff dah la sombong nak mampus. Sakit hati betul.

Keluar je Berastagi Cottage tu kami terus tahan angkot. Tau angkot tu hapa? Aku belajar masa pi Bandung dulu, angkot tu angkutan kota. Public transport la. Van je. Rupanya sebijik cam bas mini kat KK nun. Hehehe.. Dari Berastagi Cottage ke pekan Berastagi costs us RPI 8,000. K-CHING!! Jalan punya jalan kami nampak signbod guest house. Nama guesthouse ni Losmen Sibayak. Kami masuk ke dalam dan tanya pasal bilik kosong. Luckily ada. Harga pun satu bilik RPI 60,000 satu malam. Huh! Murah giler kalau compare ngan Berastagi Cottage sampai RPI 500,000 lebih satu malam tu. Nak jimat kos punya pasal kami tak perlu nak pikir banyak. Terus ambik. Tapi sebelum tu sempat lagi jenguk biliknye camne. Ya Rabbi. Standard Rumah Tumpangan Ah Chong. Dindingnya kayu plywood je. Sabo je la ekk. Okla tu. Bukannya nak relaks2 mcam raja dalam bilik. Nak tidur je. Kira boleh la ni. Kami kan backpackers. Huhahuha.. So dua bilik costs us RPI 120,000. K-CHING!!

Dah settle bab tido untuk malam besok, kami pun pegi makan. Lapor beb. Satu hari tak makan. Kami makan masakan padang. Bedal je apa yang ada. Perut tengah lapar. Dinner malam tu costs us RPI 103,000. K-CHING!! Lepas makan, kami jalan2 pusing pekan. Meriah jugak malam2 ni. Singgah pasar buah beli buah. Buat makan2 kat bilik nanti. Adalaa around RPI 30,000 spent untuk buah. K-CHING!!

Around 9 malam jugak baru kami balik ke hotel. Naik angkot lagi. Kena RPI 8,000 lagi. K-CHING!! Sampai je hotel kami terus ke recept. Lelaki yang sambut kami siang tadi pandai plak menyengih malam2 ni. Siang tadi masam kemain. Kami tanya pasal iron, dia kata hotel ni takde iron. Pastu K Awa tanya gak pasal tepon kat bilik tu rosak. Dengan selambanya dia kata dah lama rosak. Pulak dah. Kalau rosak tu baiki la. Geram pulak aku jadinya. Memang tak sabo aku nak tunggu besok. Nak belah cepat2 dari Berastagi Cottage ni. Service taik kucen betul.