Wednesday, May 23, 2012

From Taipei With Love ~ Day 1: Taipei Railway Station, Taipei Backpackers (Main Station)

Friday, 3rd February 2012

Bismillahirrahmanirahim.. Destinasi pertama sebagai pembuka tirai aktiviti jalan-jalanku pada tahun 2012 ni. Kita ke mana? Kita pergi Taipei! Buat apa? Kita pergi tengok SS4 Taipei! Muahahahahahahahahahaa.. Gila sudah ini perempuan bernama CikSengal. Kerjanya asyik menghabiskan duit je semata-mata Super Junior. Huhuhuh.. Yoshh.. Aktiviti jalan-jalanku pada 2012 dibuka dengan aktviti meroyan ke Taipei. Sebenarnya tak plan sangat pun nak ke Taipei ni. Tapi disebabkan ada aktiviti sampingan, gigih juga lah aku dan kawan-kawan seangkatan membuat itinerary. Cumanya, aktiviti jalan-jalan kali ni agak santai. Main redah saja mana yang boleh berbekalkan masa yang ada. 

Alkisahnya, aku bertolak dari KK naik Air Asia. Sedangkan partners in crime aku semuanya dari KL. Bagus betul ada direct flight dari KK ke Taipei. Tak perlulah aku nak turun ke KL bagai. Set masa untuk jumpa di Taipei je nanti. Macamlah berani aku ni kan sorang-sorang pergi Taiwan? Keke.. Kalau nak suruh pergi Taipei terus agak seram jugaklah. Jadinya kami meet up kat airport je nanti. Kat atas flight aku seorang je yang pakai tudung. Steward and stewardess yang ada kat situ ala-ala melatah opocot mak kau je bila nampak aku sorang-sorang. Macam pelik gitu. Agaknya tak ramai kot muka-muka melayu yang pergi Taipei dari KK ni. Huhuhu..

Perjalanan ke Taipei mengambil masa selama 3 jam 15 minit dari Kota Kinabalu. Ketibaan adalah di Terminal 2, Taoyuan International Airport. Geng karatz dari KL yang menaiki Cathay Pacific turun di Terminal 1. Oh ya. Mereka berhomeless di airport sejak malam tadi disebabkan jadual flight yang tak berapa nak best. Dari KL kena transit di Hong Kong, barulah ke Taipei. Hurmm.. Senang lah aku kan? Ada orang datang jemput. Hahaha.. 


Flight pukul 6.10 pagi. Pukul 4 pagi dah keluar rumah. Jadinya sepanjang atas flight aku buat apa? Lu pikirlah sendiri.. :p

Where is this? Philippines?

Untuk ke Taiwan ni, kita Malaysians tak perlu buat visa. Senang! Cop je pasport tu dapatlah stay sampai 30 hari. Kastam dan immigration pun tak banyak songeh. Smooth je perjalanan aku. Alhamdulillah.. ^___^ Dah tu, keluarlah aku ke Arrival Hall. Memang sengal budak-budak karatz ni menjemput ketibaan aku. Iskkk..

Taiwan Taoyuan International Airport..

Tengok.. Macam retis tak?

Ni dia retis..

Memperkenalkan, geng karatz untuk trip kali ini. Aku, Kia, Queen dan Aleng. Untung ada Aleng ni. Boleh jadi translator mana-mana yang patut. Almaklumlah kot-kot ada yang tak paham cakap English. Aku punya Mandarin dah karat dah. Hehehe..

First thing's first. Beli tiket bas untuk pergi ke Taipei. Kaunter tiket bas ada kat Arrival hall. Kena jalan sikit lah. Tak jauh mana pun. Kami ambil bas KuoKuang untuk destinasi Taipei Railway Station. Harganya NTD125 sehala. Perjalanan pula memakan masa lebih kurang satu jam. Untuk maklumat lanjut boleh klik sini --> Trasportation Taoyuan International Airport.


Kaunter tiket bas..

Bas beroperasi seawal 5.50 pagi..

Tag beg..

Hujan yang agak lebat renyai-renyainya menyambut kedatangan kami. Sejuk pun ya. Berapa degree lah ni ye. Pakai jaket biasa pun sejuknya kemain. Nangis lah aku nanti sebab tak bawak pun baju yang tebal-tebal. Bajet Taipei ni biasa-biasa je cuacanya. Terlebih pandai kan. Aleng pulak selamba kodok pakai seluar 3/4 dan t-shirt lengan pendek. Wah. Kagumnya aku. Hehehehe.. Pandang kiri kanan, aku ternampak satu bangunan ni. Hambik kau! 10 darjah celcius. GILAKKK. Beku lah aku nanti. Huwaaaa.. 

Hujan..

Padan muka aku!

Sepanjang-panjang jalan, aku celik mata. Tak terasa nak tidur sangat pun. Layan blues tengok langit yang gelap, hujan yang turun, etc. etc. Rasa macam sekejap je dah sampai Taipei Main Station. Kami pun melompat keluar dari bas dan memulakan misi mencari backpackers yang bakal kami lepak sepanjang berada kat Taipei ni.

Kami memilih untuk tinggal di Taipei Backpackers. Alasannya, dekat dengan Main Station. Dekat dengan bas nak pergi airport, dekat dengan subway station, dekat dengan train station, semualah! Dan backpackers tu macam best je nak duduk. Hehehe.. Bits and pieces on Taipei Backpackers boleh baca kat sini --> Taipei Backpackers.

Sebelum bergerak, kami beli EasyCard. Transportation card untuk memudahkan kami bergerak kat Taipei ni. Harga kad NTD500. Value yang ada kat dalam tu NTD400. Pandai-pandai lah pakai ye. More info, sila belek sini --> EasyCard.

Taipei Railway Station..


EasyCard..

Yoshh.. Berjalan lah kami mencari Taipei Backpackers. Perlu diingatkan disini, sila jangan bawak beg besor gabak, sebab kebanyakan subway station kat sini cuma pakai tangga je ye untuk turun naik. Nangis tau!

Gigih tau!!

After settling everything, we went to our first destination. Destinasi yang menyebabkan kami datang ke Taipei in the first place. We're coming Taipei Arena!! Ya loh. For Super Junior Super Show 4 Taipei. :p

Dah habis meroyan, we went back to the backpackers. Mandi-mandi, mana-mana yang lapar, selamat membaham maggi. Lepas tu kami pun pengsan. Hehehe..

Abis dah....

Perbelanjaan keseluruhan hari ni:- NTD6100

0 comments :