Monday, September 3, 2012

Ayam Mati

Hari ni aku ada meeting. Dalam meeting biasalah ada minum-minum, makan-makan. Kalau meeting tu memboringkan, memang aku aim untuk sesi ni je lah. Hehehehe..

Hari ni ada kuih bingka dua jenis. K Jane disebelah dah mula menyuap kuih masuk ke dalam mulut. Tiba-tiba.. "Adui... Kuih ayam mati ni..." Katanya. 

Kuih Ayam Mati..

Now, now. What is kuih ayam mati? Adakah bingka ni dipanggil kuih "ayam mati" kat Sabah ni? Hahahahahahhahaa.. Manalah aku tau kan? Suka-suki aku je.

K Jane kata ayam mati tu maksudnya no good. Lah.. Maksud dia, kuih tu tak sedap la ye? No good one? Gitu kisahnya!

Kesimpulannya, aku belajar perkataan baru hari ni. Ayam Mati = No Good. Boleh digunakan dalam konteks lain jugak. Kalau jalan teruk, boleh jugak sebut jalan ayam mati. Hehehehe.. Cool huh??

Tapi, why ayam? Not lembu, not kambing or tenuk or cipan? Kena tanya K Jane lah macam ni...

0 comments :