Sunday, August 12, 2007

Menakluk Sungai Padas

Semalam aku pi moyan. Moyan kat sungai padas. Memang shiok giler. Memula macam tak caya je. Sebab aku bukannya jenis orang yang nak pi moyan kat hutan2 or sungai2. Tapi bila dah ikut aku jadik seronot. Aku buat apa kat sungai padas ni? Tak lain tak bukan aku pi join white water rafting ler. Humang aih.. Memang best la. Nak pegi sana pun bukan main adventure lagi. Macam2 rintangan dan cobaan harus dialami. Hehehe..

Aku pegi ngan anak2 aku. Anak2 FYP aku. Beria2 diorang ajak. Aku pon kebetulan takde nak buat apa so ikut je la. Kalau tak bila lagi nak buat keje2 gila camni. Pukul 6.45 pagi aku dah tercongok kat kampung E. Naik bas dari situ. Ramai jugak yang pegi. Semuanya student. Aku sorang jek yang bukan student. Alah. Orang bukannya tau aku student ke tak. Aku kan maintain muda remaja. Hehehe.. Kami jalan lebih kurang pukul 7.30 pagi. Ada dua bas yang pegi. Lebih kurang dalam 60++ orang la yang ikut. Singgah kat KK jap amik sorang guide ni. Sementara tu ada la mamat sorang ni naik ke bas bawak video camera. Apa lagi the sengalians ni memposingkan diri depan kamera. So very the tak senonoh. Gile glamer weh! Around 8 pagi baru kami teruskan jalan.

So kat mana ekk sungai padas ni? Aku memula pon blur jugak. Tapi aku tau kat bahagian selatan. Exact place? Wo bu zhi dao. Wait n see la ke mana bas ni bawak. Atas bas, pakcik guide tadi bagi sket briefing. Namanya Itik. So unique. Aku tak tau la nama betul ke nama samaran jek. Nama2 orang sini bukannya boleh predict sangat. So dia bagitau kita akan pi ke Beaufort. Which takes around 1 1/2 hours la dari KK. Oooo... Baru la aku tau kita nak pi Beaufort la ni. Hahaha.. N then dari Beaufort kita akan naik the oldest train ever in Borneo to the rafting place. Which took around 2 hours. Mak oii.. Aku dah terbayang keretapi tu depan mata. Hoho.. Camne la rupa aku bila naik train tu. Mesti lawak. Apo taknye. Bak kata guide kami tu "U'll get a free massage n sauna on that train." Huwaaa.. Abis la aku. Aku kan puteri lilin. Sob Sob.....
Sepanjang perjalanan kami disajikan (disajikan?? whatever la) dengan video orang berafting kat padas tu. Best betul tengok. Melompat2 diorang dalam raft tu. Tak kurang gak yang terbalik terpelanting keluar dari bot. Adeh. Camno la nanti. Gabra gak aku. My swimming skill dah berkarat dah. Tapi no worries. Pakai life jacket. Everything will be okay.

Lama gak dok atas bas tu sampai aku terlelap. Mengantuk gila babeng. Terkujat beruk aku bila guide tu tetiba bersuara. Bagitau dah nak sampai. Terpisat2 aku bangun. Dah sampai dah pun pekan Beaufort. Last aku pi Beaufort around two years ago tak silap. Time kenduri Omeng. Tak banyak berubah. We went straight to the train station. Tempat rafting ni can only be reached by train. So nak tak nak kena naik train. So kat stesen tu apa lagi yang bley dibuat. Melainkan tunggu train n posing sakan amik gambo. Hehehe..


At Beaufort train station

Bila train sampai masing2 macam semut kerumun gula. Berebut2 naik. Kami je dah bape ramai. Pastu ada team mat saleh lagi. N local people lagi nak naik train tu. Dengan barang2 diorang lagik. Teringat aku Amazing Race kat India. Memang pack macam sardin. Train plak takde kipas or aircond. Dengan cuaca yang panas terik macam ni for sure aku masak kat dalam tu. Kat dalam gerabak tu memang takde tempat dah nak duduk. Memang full. So aku dok berdiri je la. Mampus aku. Tak kan nak berdiri sampai dua jam? Harus aku pengsan. Then aku dengar train tu nak ditambah gerabak. So kami pon keluar la. Dengan harapan dapat tempat dalam gerabak baru yang disambung tu. Tapi no luck la. Penuh jugak. Last2 dapat tempat yang paling best. Atas pelantar with no dinding n ceiling. OPEN SPACE MAN!! Masak. Memang masak!

Pelantar tu dah le buat dari besi. Terbakar pungkoq aku. Panasnya bukan main. Aku pon sengal jugak. Pakai tudung hitam. Kepala aku rasa cam kena rebus jek. Tak payah tunggu lama. Dengan selamba kodoknye aku tukar tudung. Nasib baik bawak tudung kaler putih. Kurang sket haba kat kepala ni. Lama2 rasa macam seronok plak duduk kat tempat open macam tu. Isyy.. Tak bley digambarkan dengan kata2. Kena naik dulu baru tau macamana bestnye dok kat open space ni. Keretapi pon start jalan. Adeh. Nasib baik slow. Kalau laju maunye aku tergolek dog jatuh kat rail keretapi. Walaupun panas, dok kat open space ni kena angin. Ok la jugak. Kalau dok dalam gerabak mesti berkepam je. Huih.. Sepanjang perjalanan tu sengih jek. Tak penah terlintas sekalipon aku naik keretapi camni. Sesekali terasa cam dalam citer hindustan plak. Sesekali terasa gak nak menari "Chal Chaiyya.. Chaiyyaa.. Chaiyyaa.. Chaiyyaa..." YEEEHAA!!!!


Kat tengah-tengah Hutan..

Sepanjang jalan tu kami lalu the countryside of Sabah. Lalu perkampungan orang. Menurut firasat dan perkiraan aku, ni la perkampungan orang Murut. The once known as the head hunter tribe. Gerun seyy. Rumah2 nya pon rumah kampung. Banyak yang serba kedaifan. No electricity line. No proper water source. Tapi... Ada tapi nya tu. Walaupon rumah tak bape nak best, kat atas setiap bumbung musti ada piring astro. Hahaha.. Jangan memain. Dahsyat.. Sepanjang jalan jugak tak terkira la bape kali train tu stop. Ye la kan. Satu2nya pengangkutan yang boleh digunakan kat kawasan pedalaman ni. Dah jadi macam bas jugak la. By this time aku memang betul2 masak atas pelantar tu. Muka tangan semua dah perit terbakar. Sauna ngan massage free pon dapat.

Around 12pm kami pon sampai kat stesen yang dimaksudkan. Rayoh? Ruyoh? Apa ntah nama stesen tu. The ending point for aktiviti rafting ni la. Kami turun n simpan barang2 kat bangunan Riverbug. Pastu cepat2 naik ke train balik. Menuju plak ke starting point about 10km away. This time aku sempat meloloskan diri ke dalam gerabak. Dapat dok atas kerusi. Tapi tak best langsung. Panas. Tak kena angin. Dok luar lagi best.

Stesen untuk starting point ni namanya stesen Pangi. Sempat jugak dijamu makan tembikai n pisang kat situ. Macam nyet plak. Hehehe.. No. Macam bayau. Hahahaha.. Perkataan baru aku belajar dari bebudak sengal ni. Tobat aku tak tau menatang amende la bayau ni. Rupanya proboscis monkey. Chet! Hampeh betul. Kat situ kami berkumpul n dibagi sket briefing untuk memulakan rafting. All the dos and don'ts. Macam2 la. Then it's time. YES!! IT"S TIME!! Satu raft kami naik 8 orang. Sorang tu guide kami. Nama Anil. Kecik keding je mamat ni. Risau aku kalau tetiba aku terpelanting masuk sungai larat ke tak dia nak angkat aku masuk raft balik. Hahahha..


Hantu betul bebudak ni. Tersedak2 aku kat atas pokok ni..

Sungai padas ni ada 7 rapid. Tempat air yang deras giler tu la. Tapi area sungai tu ok gak. Coz lepas lalu satu rapid, kita akan sampai kat tempat yang tenang n lapang. Pastu baru jumpa lagi satu rapid n jumpa lagi tempat yang tenang. Air sungai tersangat2 la dalam. Sempat jugak aku menghumbankan diri dalam sungai tu. Syiok betul time panas2 camni berendam dalam air. Air pon sejuk je. Bila nak naik balik ke raft tu memang problem. Dah le berat. Dengan baju basah lagi. Lagi la berat. Sampai tersangkut jari aku kat railing tu. Bisanya ya ampun!! Tahan je la. First time lalu rapid tu jangan cakapla. Meraung2 aku. Raft terpantul2. Anil jerit2 jangan stop dayung. Tapi biasakla. Tak mampu aku. Apa la yang ada pada kudrat seorang pompuan. To be precise kami semuanya pompuan. Anil sorang je jantan. Dengan air yang laju camtu. Senak sekejap. Cuak, cuak jugak. Tapi bila dah lepas tu rasa lega yang teramat sangat. Sangat2 la best. Lain rapid lain pengalamannya.

Certain2 point laju betul kami dayung. Bila terpikirkan makan barbeque lunch nanti membuatkan kami excited nak cepat sampai. Tengah lapor weh. Sanggup buat apa je untuk makan. Tapi Anil plak wat dajal. Dia saja je buat raft tu tak jalan. Dia kata kena ikut turn. Lorr.. Lantak la orang lain nak slow. Kami nak makan cepat2. Hehehhe.. Tengah dok dayung2 tu ada sorang mamat ni dok melompat dari satu raft ke raft yang lain. Shoot video beb. Aku rasa DVD ekspedisi kami ni nanti penuh ngan muka kami jek. Team kuat enteprem la katakan. Kecoh pon ye. Orang lain punye video shoot pon kami sempat enteprem. Gile Glamer! So overall hari ni, nasib kami baik. Sikit pon tak terbalik raft kami tu. Sakses! SAKSES!! Hehehehe.. Anil kata skarang ni musim panas tak bape challenging. Lain la kalau musim hujan ke apa. Air sungai banyak. Masa tu konfem ada raft yang terbalik. Isyyy... Tak mo aku datang time hujan.

Aktiviti berafting lasted for two hours. Penat weh. Kami stop kat ending point. Kebetulan time kami naik tu train pon sampai. Wallah. Harus cepat! The last train to go back to Beaufort. Rushing la jugak. Belum makan lagi. Nak salin baju lagi. Nak tak nak train tu kena tunggu kami. Sian kat penumpang2 lain. Terpaksa tunggu kami siap makan n kemas2. It's almost 4 pm. Kami baru nak makan lunch. Dengan lapar n basah camni memang boleh telan apa saja. Tak sempat nak menikmati makanan betul2 train tu dah bunyikkan hon dia suruh kami cepat2 naik. Elemekkk.. Relaks la. Ingat robot ke hapa. Memang tak tenang aku nak makan. Salin baju pon ala kadar jek. Tudung pon main sarung je. Takde masa nak cantik2.




Best kan??

Ingatkan nak dok kat atas pelantar lagik tapi dah dioccupied ngan mat saleh. Nyampess.. Time panas tak nak dok luar. Time sejuk redup camni sebok je nak dok kat luar. Aku terpaksa masuk ke dalam gerabak. Bukan gerabak tempat duduk penumpang. Gerabak tempat barang. Sadis betul. Dengan bau durian segala. Rasa nak pengsan. Sabo je la. Dah tak larat nak pikir. Penat2 camni terpaksa layan je la.

Kami sampai Beaufort around 6 pm. Terus pi ke bas. Lega aku dapat duduk atas kerusi. Setelah beberapa jam aku dok kematu. Sakit giler. Tak menyempat2 belum keluar dari Beaufort lagik aku dah tido. Sampai la KK. Pukul 8.30 baru sampai rumah. Badan dah mula rasa sengal2. Tangan jangan la cakap. Rasa kebas. Huwaaa.. Besok ada kelas. Macam tak larat jek nak bangun besok.

Kesimpulannya, memang seronok buat aktiviti white water rafting ni. Banyak pengalaman aku kutip. Kalau ada peluang aku akan pegi lagik. Masih dok tunggu gambor2 tengah dok merafting n DVD ekspedisi. Nanti gambo rafting dah ada aku tepek kat sini. Musti lawok aksi2 aku kat situ. So guys, apa lagi? Semuanya ada di Malaysia. JOM JALAN-JALAN!!




More info --> Padas River White Water Rafting

0 comments :