Saturday, November 8, 2014

Big Bang Hostel, Seoul

Siapa yang biasa stay di Girls Generation Hostel, mesti tau tentang Big Bang Hostel ni. Owner kedua-dua hostel ni merupakan orang yang sama. Lokasinya pun sama jugak di dalam satu bangunan yang sama. Cumanya, GG Hostel terletak di Tingkat 3 dan BB Hostel pula di Tingkat 2. Dan, sama jugak konsepnya, hostel for females and Family. Jejanz tak boleh masuk ye. Melainkan korang dah kawen dan bawak anak bini sekali. Hehe.. Tapi entah macam mana diorang nak check aku pun tak tau. Kalau main tipu pun boleh agaknya. 

Aku ni dah biasa duduk kat GG, teringin pulak lah nak duduk kat BB. The thing is, BB ni agak baru. Makanya semua bilik, dapur, toilet dan sebagainya semuanya dalam keadaan baru. Masih bersinar-sinar gitu. Harga pulak mahal sedikit dari GG sebab kesemua bilik comes with toilet. Tak ada toilet asing-asing kat luar macam GG. Scary jugak tu sebenarnya toilet kat dalam ni. Sebab pintunya agak see-through. Haha.. 

Pintu masuk..
Hall way..
Our room..

BB Hostel ni tak ada reception counter. Untuk check in, kena check in melalui GG Hostel kat tingkat atas. Kami memilih untuk duduk bilik bertiga. Dalam bilik ada disediakan satu bunk bed dan satu single bed. Entah macam mana sewel aku ni, lupa pulak nak ambik gambar dalam bilik dan toilet yang berpintukan see through yang seram ittew. Agak luas jugak lah biliknya sebab boleh solat. Kalau kat GG hari tu memang aku solat kat hall way. Haha.. Harga satu malam KRW60,000. 

Dapur dia lebih kurang sama jugak dengan GG tapi luas sikit. Disekalikan dengan ruang komputer. Boleh lah lepak-lepak kat sini makan nasi dan kimchi free. :D

Dapur..
Sinki..
Kitchen utensils.. 
Ruang komputer..

Selain tu ada jugak ruang membasuh. FOC je. Basuh lah dua tiga round satu hari pun tak apa. Ruangan menyidai pun ada. Kalau tak muat, sidai je dalam bilik. Cepat kering jugak. Cumanya kat BB ni aku tak nampak lah pulak iron. Ke ada orang ambik guna dalam bilik? Aku pun selamba kodok je berlari naik ke GG untuk iron tudung. Hehe.. 

Ruang membasuh..

So what do you think? Oklah kan? Selamat stay sini. Hehe.. 

4 comments :

Murni said...

Assalamualaikom..selamat berpuasa. Hehehe. Saya tercame across blog anda pasal bigbang dan girls generation GH. Nak tanya, pembayaran hostel tu camne ek? Bayar full bila kat Korea ke or kena byr deposit kat Malaysia dulu?

CikSengal said...

Murni,
Waalaikumsalam. Selamat Berpuasa jugak. Buat booking through website, nanti dia akan email no account bank Korea untuk bayar deposit 30%. Bakinya bayar di hostel. Saya selalu bayar guna Paypal (link ke credit card dan bayar dalam USD), sebab leceh nak transfer guna account bank. Masa booking tu bagitau siap-siap nak bayar guna Paypal, dan mintak dia tolong convertkan 30% deposit tu berapa dalam USD. Dah tu, boleh lah bayar deposit. :D

Murni said...

I see.. alrite alrite. Information yang menarik. Thanks for sharing. Btw, baru je abis baca post awak psl SUJU. Di sini saya ndak bgtau, saya pun peminat SUJU ye. Blom lagi berkesempatan ndak pi konsert diaorg kat Korea sbb kenal diaorg pun masa SS5. So konsert SS5 kat bkt jalil, selamat saya pegi. Worth every cent spent. Cafe Yesung dan Kyuhyun, da selamat 2 kali saya pegi. Sungmin je yg belum. InsyaAllah next trip nak try cari.

Thanks again ye awak. Take care~

CikSengal said...

Murni,
Hehe zaman terkinja-kinja dulu. Sekarang ni dah slow down sebab yang yang diminat kat dalam army. Berkira-kira nak pencen kpop. Tapi tak tau lah nanti kalau dah keluar army tu, jiwa raga goyah tak jadi pencen. Hahaha..