Tuesday, November 20, 2012

Labuan Again: Chimney, Peace Park, War Memorial, Clock Tower

Ini kali ke-empat kot aku pergi Labuan. Dua kali naik feri ekspress dari Jesselton Point, dan sekali naik bas, ikut rombongan student. Kali ni lain dari yang lain. Drive ke Menumbok, park kereta kat jeti, lepas tu naik speedboat ke Labuan. 

Mula-mula plan nak buat road trip ke Labuan. Drive sampai Menumbok, angkut kereta naik feri ke Labuan, pusing-pusing, stay overnight and balik besok harinya. Entah macam mana plan bertukar. Tak sempat nak beli tiket feri. Dan tak sempat nak overnight ke sana. 

The drive was intense. Jauh ya amat. Aku tau perjalanan dari KK ke Menumbok memang jauh. Tapi aku tak sangka jauh macam ni. 3 jam 30 minit! Macam dari JB pergi KL! Lutut pun dah naik longgar memijak clutch, menahan break dek kereta yang banyak kat jalan yang rata-ratanya bawak 60km/j. Nak pengsan! Mek Kia kat sebelah tak boleh nak tolong apa-apa sebab tak pandai nak bawak kereta manual. Memang masak lah aku dibuatnya.

Sampai di Menumbok lebih kurang 11.30 pagi. Keadaan kat jeti lengang. Tak banyak orang. Kereta pun tak banyak. Makanya, aku dengan selamba badaknya parking je kat depan deretan kedai yang ada kat situ. Alah. Parking sekejap je. Bukannya overnight pun. Tak ada orang marah kot. Kot lah kan? Dah tu, terus gerak ke jeti. Feri besar tak ada, makanya kami naik speedboat. 

Departure hall?

Waiting for the boat..

Naik bot..

Naik speedboat ke Labuan memakan masa dalam 20 minit. Sekejap je. Kalau naik feri besar tu mau makan masa sejam ke sejam setengah. Tambang speedboat RM15 one way. Kaunter tiket speedboat ni kat luar jeti. Tak ada proper kaunter sebenarnya. Berurusan jual beli tiket kat satu pondok sebelah deretan kedai. Macam tak confident je aku dibuatnya. Macam naik bot haram je. Tapi memang tu lah caranya. 

Dah sampai Labuan..

Lai lai jalan..

Sesampainya kami kat Labuan, kawan Kia datang jemput. Memang gasak lah kami kerah keringat dia bawak kami jalan-jalan setengah hari ni. Awalnya dia offer nak bagi kereta dia, kami drive sendiri. Tapi aku ni dah exhausted tahap gaban dah. Tak mampu nak bawak kereta. Biarlah aku jadi mem duduk kat seat belakang. Kekekkee.. Sebelum ke mana-mana kita momom dulu!!

Lunch..

Jalan-jalan tanpa itinerary, makanya kami belasah je lah ke mana-mana kawan si Kia ni bawak. Ambik kau, dia bawak pegi office dia. Hahahahaha.. Interesting jugak lah. Sebab dak dua orang ni kerja kat Jabatan Meteorologi. Sempat lah jugak aku skodeng macam mana ramalan cuaca dibuat. Dapat ilmu baru.

Belajar~!!

Dah tu, kami jalan-jalan ke Chimney. Ye. Serombong asap. One of a kind chimney ni kat Labuan. Ada kisahnya Chimney ni. Kat area sini asalnya ada lombong arang batu. Mula-mula ingat Chimney ni tempat pengeluaran asap dari lombong tu lah. Tapi bila tengok macam tak pulak, sebab tak ada tanda-tanda lubang dari bawah tanah. Hurmmm.. Rumah api? Boleh jadi. Tapi kat mana letaknya lampu rumah api pun aku tak nampak. Misteri nusantara betul. 

Chimney..

Ada muzium kat sini. Boleh tau dengan lebih detail pasal Chimney ni. Aku tak masuk sebab apa ye. Sebab kena bayar kot. Hahahaha.. Tak pun sebab aku pengecut. Dalam muzium tu nampak gelap. Dah tu ada patung-patung. Seram lah. :p

Muzium Chimney..

Oh ya, kat area belakang muzium ni ada tapak lombong arang batu bawah tanah. Tapi kena jalan kaki jugak lah dalam beberapa kilometer. Tak pulak aku pergi tempat tu. Macam nak kena buat booking sebelum pergi. Bahaya kot kalau nak terjah macam tu je.

Tak jauh dari Chimney ada Bird Park. Tapi time aku lalu ni tutup lah pulak. Kalau bukak pun aku tak pergi lah kot. Takut aku dengan benda terbang-terbang ni. Hahahaha..

Pantai.....

Next stop is Peace Park. Lupa lah pulak aku tempat ni tempat apa. Kalau tak silap tempat Jepun surrender time Perang Dunia Kedua rasanya. Rasanya lah. Tempat ni fully funded by a Japanese company. Sampai sekarang pun masih dibiaya untuk jaga tempat ni dengan baik.

Peace Park..

Places of Interest in Labuan..

Kami lepak-lepak sekejap kat area Peace Park ni makan ABC sambil melayan angin dari laut. Best betul. Kelihatan beberapa kumpulan pelajar sekolah tengah buat study group bersama-sama cikgu mereka. Rajin betul cikgu ye. Nak SPM dah kot. Semoga sukses lah ye.

Next we went to War Memorial Park. Kejadah pergi kuburan kan? Hahahaha.. Menjengah je. Banyak gravestone kat situ beratur. More than 200 ada ni. Ada yang bertanda, ada yang tak. Majoriti askar-askar dari Australia. Muda-muda belaka semuanya. This place is creepy actually. Ye lah, kawasan kubur kan. Tapi tak secreepy graveyard kat overseas lah kot. Misty, gloomy and stuff. Teringat zaman kat UK dulu cikgu bawak pergi graveyard. Dah tu pergi tekap gravestones yang ada kat situ pakai kertas and crayon. Most of the gravestones dated as early as 1800. Bajet berani je kan masa tu. Hurkk..

War Memorial..

Some description..

It's almost 5pm. Almost time to go back to Menumbok. Tapi sebelum tu kami lepak-lepak di kawasan Muzium Marine Labuan. Ada karnival kat situ. Karnival apa pun tak tau. Yang pastinya meriah, ramai orang, SESAK.

Clock Tower..

Nearly sunset..

The time has came. Balik lah kami. Sebelum balik singgah beli coklat dulu. Wajib ni. Hehehehe.. Memang banyak lah aku memborong. Buat stok. Hantu coklat lah kan. Murah-murah je kat sini. Walaupun banyak kedai coklat kat Labuan ni, bagi aku kat jeti ni lah yang paling murah. 

Coklat.. coklat..

Tiket speedboat dah dibeli, maka bergerak lah kami ke Menumbok. The sunset was nice. Nak ambik gambar, terpantul-pantul lah pulak dalam bot tu. Hampeh. But it was nice. ^___^

Bye bye~!!

Sunset..

Bye bye Menumbok!

Done! One day trip to Labuan. Tapi our journey is still long. Another 3 1/2 hours drive to KK. Memang kematu segalanya. Sakit kaki, sakit lutut, sakit pinggang, sakit jiwa. Traffic is bad. Kereta banyak. Lampu jalan tak ada. Kami tersasar, salah jalan. Tiba-tiba boleh sampai Beaufort. Demm.. 

Sampai rumah around 11pm. Memang lepak lah. Tak nak dah lah kot nak buat roadtrip macam ni lagi. Hahahaha..

0 comments :