Monday, December 7, 2009

Jalan-jalan ke Kg Kebagu

Semalam aku, K Rafidah dan Daliela beradventure ke Kg Kebagu. Siapa yang pergi ke sana untuk kali pertama, tau lah macam mana adventurenya perjalanan ke sana. Bukan suka-suka nak pergi ya. Kami memenuhi undangan perkahwinan the most eligible bachelor of SKTM. Huahauahaahuaa.. Sorry lah ye Razak, kalau aku disuruh pergi lagi, serious aku tak nak!!

Kg Kebagu ni bukan lah jauh mana. Belakang UMS je. Tapi nak sampai ke sana tu, mau separuh nyawa juga aku mengawal kereta. Dari jalan besar, aku kira-kira almost 45 minit juga lah masuk ke dalam. Apa yang menyebabkan perjalanan tu jauh adalah kerana keadaan jalannya yang kureng memuaskan. Gravel all the way. Nak mengelak lubang besar-besar lagi. Naik bukit turun bukit. Masuk hutan, keluar hutan. Memang maintain gear 2 je aku sepanjang jalan. Tension betul aku. Skirt baby aku memang confirm rabak dah. Srettt.. srettt.. sretttttttttt... je kerjanya. ARGHHHH!!!! Sedih mommy. Huhuhuhu.. Kereta lain relaks je, laju je. Mana taknya, semuanya 4WD. Aku je pakai kereta cantik. Hahaha.. Cantik sangat lah kereta aku ni.

Dalam perjalanan ke Kg Kebagu, kami berselisih dengan our pendaftar kanan. Sengih je dia. Ye lah, dia pakai hilux. Aku pakai Myvi je. Mana tak sengih. Then, selepas mengharungi beberapa cabaran, aku nampak Civic kelabu plat V dari jauh. Hahahahaa... Our dekan! Humang aih. Dekan bawah kereta cunggg woo!! Bila berselisih, aku turunkan tingkap. Serious, bengkek je muka dekan. Hahahahahahaa.. "JAUHHH!!! Entah la kamu boleh sampai ke tidak!!", katanya. GULPP!! Sabor je lah makcik! Then berselisih pula dengan our TNCA. Dia pun sengih kat aku sebab dia naik pajero. Miahahaha.. Memang harus sabor je lah aku ni!

Tapi, bila sampai ke penghujung, aku jadi speechless. What a nice environment. Tepi laut lagi. Wuhuuu.. Best, best. Rasa hilang sekejap tension sepanjang perjalanan tadi. Dalam usaha memarking kereta, one of our colleague baru je nak bergerak balik. Dari jauh kami dah nampak dia ketawa melekek-lekek. Hahahahahaa.. Tak lain tak bukan, mesti ketawa sebab terkenang dan terbayang-bayang the adventorous ride untuk sampai ke sini. Sabor lagi lah makcik!

Sampai-sampai je rumah pengantin, kami terus makan. Makan tak pandang kiri kanan. Lapar sangat dah tu sebab dok bergoncang je dalam kereta. Kekeke.. Tak lama selepas makan, pengantin lelaki pun sampai. Bergambor jugek lah kami.


Ambil berkat bergambor dengan pengantin..

Kami tak tunggu lama. Dah pukul 3 lebih dah. Dengan skill yang ada pada aku ni, entah pukul berapa kami boleh sampai ke jalan besar. Hahaha.. Kalau ikutkan nak juga aku tengok adat perkahwinan Bajau macam mana. Tapi disebabkan kekangan masa, aku lupakan saja. Next time lah ye.


On the way balik. Nampak dah 1Borneo dari jauh. Cepatlah sampai! Cepatlah sampai!!

To Razak & Newati, Selamat Pengantin Baru! Semoga berkekalan hingga ke akhir hayat. InsyaAllah, Aminn!!

0 comments :