Wednesday, April 30, 2014

Padang-Bukittinggi RM210! ~ At The Beginning

Mabuk! Dalam tempoh sebulan je, aku gila susun trip pergi Shanghai, dah tu Seoul, dah tu Padang pulak. Duit yang mengalir keluar pun adehh.. Menangis tengok excel sheet perbelanjaan pergi merewang-rewang ni. Nasib baik lah ongkos yang diperlukan untuk jalan-jalan kat Padang ni tak mahal mana. Tak mahal ke? Tengok lah kat tajuk entry ni. Hehe.. Nanti aku cerita ya macam mana boleh dapat RM210 tu. :P

Nak pergi jalan-jalan ke Padang ni tak plan pun sebenarnya. Mek Mulan bagitau yang AA ada buat promo ke Padang. Dia dan keluarga makcik dia plan nak sana, balik kampung halaman tengok asal-usul katanya. Aku pun ala-alan menyebok lah kan. Nak jugak beli sebab murah. Berpakat lah aku dengan ahkak-ahkak backpackers yang lain. Dah discuss panjang lebar, terus confirm. 4 orang gadis manis yang akan pergi. Aku, K Awa, K Ayu dan K Abid.

Pinjam dari website padang.go.id












Tapi bila dah sampai tarikh nak jalan, satu apa pun tak prepare, itinerary entah ke mana, plan pun takde, K Ayu dan K Abid tak boleh nak join trip ni, terasa macam "alamak, bungkus lah trip kita kali ni". Aku cakap kat K Awa, tinggal kita berdua je ni, nak teruskan jugak ke? K Awa kata ehhh kenapa pulak nak kensel? Ohh pergi jugak lah ni? ON SAJA! Hehe..


Disebabkan dua orang je yang pergi, kami bajet kos perbelanjaan tu akan jadi lebih sikit lah kalau nak compare dengan kos untuk 4 orang. So, kena lah cut mana-mana yang patut. Cheapskate style kali ni sebab aku dah berabis banyak sangat masa pergi Seoul seminggu yang lepas. Sobss..

Aku bergerak dari JB, sebab kebetulan cuti CNY dan cousin pulak buat majlis kahwin. Memang banyak ambik cuti aku dalam sebulan ni. Hujung tahun nanti tinggal serdak-serdak je lah gamaknya. Dari JB naik flight ler ke KL sebab malas nak naik bas bagai. Tapi disebabkan aku dah bertapa lama kat JB, dan aku akan balik terus ke KK lepas balik dari Padang, makanya segala khazanah terpaksa ku angkut bersama. Memang tak dapek lah nak ber backpack! Berbegtarik lah aku jawabnya.

So, kesimpulannya, trip ni dah jadi trip 5 hari 4 malam di Padang untuk 2 aweks cheapskate. Dengan hostel belum cari, nak berjalan ke mana pun belum plan, nanti dah sampai Padang nanti baru kita pikir. Memang gamble sangat-sangat lah ni.

Dan proses gamble dan terjah itu lah yang membuatkan kami spent RM210 je seorang sepanjang 5 hari 4 malam. Ngeeee....

0 comments :