Monday, March 23, 2015

Visa ke Arab Saudi

Nak pergi Arab Saudi weii, weehuu!!

Kisahnya, abah keroje kat negara Arab nun. Dah dekat enam tahun dah. Mak pun ikut sekali duduk kat sana temankan abah. Cumanya sebelum ni mak datang sekali sekala je time cuti sekolah, sebab ada adik yang masih sekolah. Laa ni, dah habis sekolah, mak memang ikut duduk sana terus lah.

Ceritanya, ni haa aku nak pergi sana melawat abah dan mak kononnya lah kan. Dah alang-alang melawat tu, boleh lah buat umrah sekali. Dulu aku dah pernah pergi dah Arab Saudi ni pada tahun 2010. Tapi tak sempat nak menulis lagi cerita pertama kali menjejakkan kaki ke Arab Saudi. Which was kelakar jugak lah masa tu. Kali ni, aku nak cerita lah pasal trip kedua ni. Bermula dengan permohonan visa gittew..

Visa yang dah siap..

Visa ke Arab Saudi ni ada macam-macam. Yang biasa orang kita buat merupakan visa umrah, visa haji, visa business, visa apa lagi ek? Yang tu je kot yang paling biasa dan glamour sekali. Setiap visa ni lain-lain tau tujuannya. Yang aku nak buat ni, visa lawatan. Kenapa visa lawatan? Sebab tujuannya nak melawat ahli keluarga kita yang bekerja kat sana.




So, dokumen/perkara yang diperlukan ialah:

  1. Passport Antarabangsa. Ini standardlah kan. Mesti sekurang-kurangnya sah 6 bulan sebelum tamat tempoh dan ada dua mukasurat kosong. Nak buat tampal visa dan proses cop-cop tu lah nanti.
  2. Sekeping gambar (latarbelakang putih). Saiz gambar aku tak ingat, tapi bagitau je kedai gambar tu untuk buat visa umrah. Sama je saiz gambar tu.
  3. Surat beranak asal. Ini wajib ye. Sebab nak tengok betul ke tak aku ni anak abah aku. Haha..
  4. Surat akuan sumpah. Surat beranak je tak cukup rupanya! Kena pergi angkat sumpah mengatakan aku ni bujang dan betul-betul tak tipu punya lah aku ni anak abah aku. Haha adoi.. Lagi pulak, aku ni perempuan. Underage pulak tu. Underage ni maksudnya bawah 45 tahun, tak boleh datang Arab Saudi seorang diri mesti kena ada mahram. 
  5. Surat jemputan dari Kementerian Luar Arab Saudi. Ha, ini pun penting. Untuk visa lawatan ni, tak boleh suka-suka melawat. Mesti ada kebenaran dari kerajaan Arab Saudi. Surat jemputan ni, abah aku kena mintak dari Kementerian Luar.
  6. RM200 untuk fi visa.


Dah lengkap semua dokumen, boleh lah dihantar ke kedutaan Arab Saudi di Jalan Ampang tu. Aku takde lah hantar terus ke sana. Gunakan khidmat ejen je. Ambil masa lebih kurang 2 minggu jugak lah untuk siap.

 
Contoh surat akuan sumpah..


Jahanam passport aku..

Tu dia, dah dapat visa boleh lah kita ke Arab Saudi. Yay! Nanti kan lah cerita-cerita aku kat sana pulak. Which is lambat lagi aku nak tulis. Kuikuikuikk..

0 comments :