Tuesday, January 27, 2009

Jalan-Jalan Mysore

25/5/2008
Cerita Infosys Hari ke-9
47 Days to go..


Ye. Tak senonoh kan? Konon nak siapkan projek, tapi dah gatal pergi keluar berjalan. Hehe.. Boleh la kan buat hilangkan tension.

Kami keluar beramai-ramai. Almost all of us lah. Naik dua bas. Mula-mula ramai yang plan nak keluar tapi last minute disebabkan projek, ramai yang malas nak join trip ni. Diorang lebih rela buat projek dari pergi jalan-jalan. Aku ni terbalik! Lagi rela pergi jalan-jalan dari buat projek! Hahaha.. Sebelum pergi, kami berkumpul di Reception. Ada seorang mamat local yang rajin benor lah nak ikut kami. Ali namanya. Sanggup dia jadi guide tambahan. Hmm.. Nak tambah networking lah ni.


With my roomate Shima @ Cmoi..


Our guide..

Our first stop, Chamundi Hill. Tempat yang paling tinggi di Mysore ni. Tak ada apa sangat kat sini. Cuma ada kuil dan kedai-kedai souvenir saja. Aku cuma jalan-jalan tengok barang. Tak terasa nak beli apa-apa sebab tak ada yang berkenan. Setakat pusing-pusing ambil gambar je lah. The others? Hmm.. Memborong sakan! The Hindu friends sempat lah jugak pergi sembahyang kat dalam kuil tu yang agak crowded lah jugak. Kebetulan hari ahad ni merupakan hari orang-orang Hindu ke kuil. Berhimpit-himpit lah jadinya.


Pemandangan dari Chamundi Hill


Ye, posing di kalangan local Indians.


Lembu everywhere. Kena ingat tu..


Berlatarkan Kuil Chamundi..


Teksi antik.. MYC = Mysore City?

Next, kami ke Mysore Palace. Sama juga. Kalau kat kuil tadi dah ramai, kat sini lagi ramai. India. Penduduknya kan ramai. Ke mana-mana pergi, nampak orang saja. Susah betul nak cari tempat yang tak ramai orang. So, nak masuk ke Mysore Palace kena charge Rs 100 tak silap aku. Entah lah. Lupa dah aku. Almost a year ago. Hahaha.. Hema and Shamala dapat local price. Mentang-mentang mereka keturunan India. Confirm orang jaga kaunter tu ingat mereka ni local. Haha.. Jadinya, apa yang menarik kat Mysore Palace ni? Aku pun tak tau sebenarnya. Belasah je lah. Guide kami bercerita juga tentang sejarah Mysore Palace ni. Tapi aku tak ambik port sangat.


Entrance to Mysore Palace..


Mysore Palace from outside..


Family photo..

Dari luar nampak gah. Kat dalam pun gah jugak. Cuma agak kotor sikit. Bukan sikit, banyak. Lantainya ya ampun. Macam dah beratus tahun tak dimop. Sangat-sangat lah kotor. Dah la tak boleh pakai kasut di dalam. Tau-tau je lah macam mana rasanya. Aku rasa Sultan Mysore dulu ni memang kaya banget lah. Setiap ruang dalam istana tu ada ceritanya. Dindingnya dari mana, lantainya dari mana, silingnya dari mana, tingkapnya dari mana. Serba serbi mewah. Terasa macam dalam cerita Hindustan pulak. Especially adegan tari-menari dalam majlis keramaian. Cerita Hum Dil De Chuke Sanam umpamanya. Tempat memang dah cun dah, cuma slack aku tak pakai sari je. Kalau tak, ada jugak yang berpusing-pusing dengan skirt kembang. Hehehe..


Another entrance to Mysore Palace..


Bajet hensem lah jejaka ini..

Lepas tu? Kami pergi singgah makan. Dengan keadaan kedai yang sebegitu rupa, aku tak berani nak makan. Tak pasal-pasal nanti aku kena diarrhea. Haha.. Yang lain-lain sanggup mengambil risiko. But not me. Jangan lah aku cari pasal kat tempat orang. Kalau dah sakit, nak balik Malaysia tak boleh. :p


Depan kedai makan Mughal Durbar..

Sementara yang lain makan, aku, Shima dan Kak Zana berjalan-jalan kat luar. Nampak gerai buah-buahan kat tepi jalan. Menarik sungguh buah-buahannya. Bila menawar harga, kami dimaki dengan kaw-kaw sekali oleh tuan punya gerai tu. Budak lagi tu. Umur 12-13 tahun gitu. Dia maki dalam bahasa dia lah. Manalah aku paham. Dengan memek muka dan aksi tangan-tangan nya macam Karam Singh Walia, aku pasti dia tengah marah. Ok! Tak payah lah maki. Cakap baik-baik tak boleh? Kak Zana dan Shima pun mula laa memilih buah-buahan yang nak dibeli. Dengan tak disangka-sangka budak tu menepis tangan Kak Zana dan Shima. Kaw-kaw lagi dia maki. Apa kes? Lah. Nak pilih buah pun tak boleh jugak ke? Poyo betul lah! Kalau ye pun nak meniaga, berbudi bahasa lah sikit. Ini macam singa kelaparan. Kesimpulannya, sorry lah. Takde mood kami nak beli. Kalau macam ni punya gaya, memang tak kan maju lah perniagaan kau tu!

After makan kami singgah masjid untuk sembahyang. To my surprise, masjid kat India ni strictly for men only. Us women? Tak ada layanan bagimu. Kau sembahyang lah kat mana-mana. Ok, perempuan muslim kat India ni jarang keluar. Aku rasa diorang cuma sembahyang kat rumah je. Dahsyat kan? Nasib baik kami ni ramai, dan imam masjid tu macam baik je, dan mungkin dia nampak kami ni outsider. Jadinya kami dibenarkan masuk. Itupun umat-umat di sana pandang slack semacam je. Ye lah, orang perempuan pakai baju kaler-kaler dan tudung lilit-lilit. Kejutan budaya beb! Sedangkan anak bini mereka cuma pakai jubah dan selendang warna hitam saja. Cuci mata betul orang-orang tua ni. Hahaha.. Oh ya. Di India, cuma orang-orang tua je yang pergi masjid. Sama jugek lah macam kat Malaysia. Kekeke..


Masjid..


Around Mysore..

Lepas sembahyang, SHOPPING!! Tak lah shopping hebat mana. Our guide bawak kami ke kedai mahal. Kononnya duty free gitu. Harga barang-barang pun jenis yang aku pandang sebelah mata pun belum tentu nak tengok. Haha.. Apa mereka ingat kami ni kaya? We're students for crying out loud. Mana ada fulus nak shopping kat tempat-tempat mahal. Kesudahannya, kami semua lari bertempiaran ke kedai-kedai kecil berhampiran. Apa yang dishoppingkan? Kain lah. Apa lagi. Sakan betul kami memborong. Tuan kedai pun sengih je. Sampai tak cukup tangan kami kerjakan. Our guide? Hanya mampu untuk menggelengkan kepala. Hahaha.. Shopping tak hengat sampai kena sound. Kita ni ikut schedule. Tak boleh lah suka-suka hati buat hal sendiri. Ye tak?

Our next and final stop. Brindavan Garden. Loklak lah. Kan best pergi shopping. Diorang nak bawak kita pi garden ni nak buat apa? Nak guling-guling buat video clip? Tolong lah. Our guide kata tempat ni cantik banget. Oklah. Kita tengok lah ye cantik ke idok.


On the way nak pergi Brindavan Garden..

Sampai sana, kena bayar lagi. Adeh. Pening betul. Kali ni, memang sakan orang lagi ramai. Combine jumlah umat kat Chamundi dan kat Palace tadi tak boleh nak menyamai dengan jumlah umat kat sini. Apa yang bestnya? Just garden, dengan kolam-kolam. Tak best mana pun. Indah khabar dari rupa betul. Cuma bagi aku uniknya tempat ni ialah taman ni dibuat di bawah empangan. There's a huge wall mengelilingi taman ni. Tinggi pulak tu. Difahamkan paras air yang ada disebelah empangan sana, tingginya hampir sama dengan dinding tu. So, kalau dinding tu runtuh, selamat lah kami di bawah ni jadi mangsa tsunami. Iskk..


Pintu masuk. Ramai gila orang..


Dalam taman tu. See the huge wall?

Ok. Tak best pun Brindavan Garden ni. Teringat aku di kala aku demam akibat konsert abang Nuar dulu, aku pergi jumpa Dr. Prem kat Kingfisher tu. Aku bagitau dia, aku ni kena kejutan cuaca kot sebab aku baru saja balik dari India. Excited betul mamat tu, bertubi-tubi tanya which part of India. Bila sebut Mysore je dia pun tanya ada pergi Brindavan Garden? Cantik kan? Wallahhh.. Sabo je lah aku ni. Prof Ravindra pun sama. Pun tanya aku pergi ke tak Brindavan Garden tu. Aiyarrkk. What's wrong with these people hah? What is it with this Brindavan Garden ni? Nak aje aku cakap TAK BEST LANGSUNG! Tapi takut kecik hati la pulak mereka-mereka ni. Huhu..


BALIK!!

Lebih kurang jam 8 malam baru kami bertolak balik ke Infosys. Kepenatan jugak lah. Pergi lab siapkan projek? Huh. Kirim salam sajalah. Haha..

0 comments :