Saturday, February 28, 2015

Tiga Negara, Satu Pengembaraan ~ Mulanya Di Sini

Tiga negara, satu pengembaraan. Bukan main poyo tajuknya. Tapi, memang itu lah apa yang aku nak ceritakan kat sini. Pergi jalan-jalan tiga negara sekali harung, India, Jordan dan jugak UAE. Oh wait, kalau rasa ngada-ngada sangat boleh jugak nak jadikan lima negara, kalau masukkan Singapura dan Kuwait sekali. Hehe..

Kisahnya, aku ikut program Our Touch for Syrian Refugee ke Jordan. Aku pada asalnya bukanlah ahli Our Touch (OT) pun. Aku setakat dengar-dengar je dari K Awa, yang merupakan salah satu orang kuat OT. K Awa cerita pasal program OT yang seterusnya, pasal nak pergi Jordan, pasal nak pergi kem pelarian, dan macam-macam lagi lah. Dengar cerita macam tu je terus aku rasa seronok, best jugak kan kalau dapat ikut? Malangnya bilangan ahli rombongan dah terlalu ramai. Dah tak ada kekosongan. Makanya, kita diam-diam je lah duduk kat tepi. Hehe..

Our Touch to Jordan..

Nak dijadikan cerita, rezeki agaknya lah kan, satu hari tu K Awa pun message kata "Yatt, Jordan ada kosong lagi, kuota dah ditambah. Nak ikut tak?" Oihh.. Laju je lah aku cakap naaaakkkk!! Peluang ni oii, peluang. Siapa nak bagi peluang macam ni kan? Kalau tak, bila lagi aku nak sampai ke Jordan. Jordan weh! Tak pernah terfikir nak sampai sana. Selama ni dengar-dengar je, baca-baca je dan berangan-berangan je. Ni dah ada peluang? Terus lah aku setuju kata nak join. Hehe..

Program OT ke Jordan ni merupakan program volunteer. Voluntourism, kata orang. Pergi jalan-jalan sambil menjadi sukarelawan. Bagus kan macam ni? Daripada asyik jalan-jalan pergi negara orang konon mencari diri, baik pergi jalan-jalan sambil membantu orang yang dalam kesusahan. Killing two birds with one stone lah ni. Hehe.. Tarikhnya pulak ialah 14-22 Februari 2015. Musim sejuk ya ampun tu. Kejung makcik!

Dah namanya pun volunteer program kan, makanya sukarelawan-sukarelawan yang ikut serta ni, dikehendaki membayar sendiri kesemua kos perbelanjaan ke Jordan ni. Dari tiket kapal terbang, ke makan minum, ke tempat tinggal, ke transportation, boleh dikatakan kesemuanyalah kena bayar sendiri. Takde sponsor-sponsor ye. OT ni masih kecik lagi, umur masih setahun jagung. Nak dapatkan sponsor tu agak susahlah sikit.

Total ground expenses di Jordan dianggarkan sebanyak RM2400 untuk 9 hari 8 malam yang merangkumi transportation ke sana sini di Jordan, penginapan, makan minum dan juga tiket masuk ke tourist attractions. Ini bergantung jugaklah kepada kadar tukaran wang asing yang sentiasa berubah-ubah. Buat permulaan, stick kepada jumlah ni dulu, nanti kemudian kalau ada lebih, akan dipulangkan, dan kalau ada kekurangan, akan diminta tambah.

Disebabkan nak kena keluarkan duit sebanyak RM2400 tu, pihak OT memberi kelonggaran kepada para sukarelawan untuk membayar RM200 sebulan selama setahun. Nak pergi Februari 2015, makanya, sukarelawan dikehendaki mula membayar bermula Januari 2014. Bayangkan, dekat dua tahun jugaklah perancangan nak pergi ke Jordan ni. Almaklumlah, yang uruskan pun AJK tertinggi OT je, dibantu pula dengan kenalan mereka yang ada di Jordan. Semua kena buat sendiri, tak pakai ejen. Memang tabik spring lah dengan mereka-mereka ni. ^__^

RM2400 tu untuk ground expenses je ye. Tak termasuk return tiket masuk dan keluar Jordan. Yang ini, sukarelawan dikehendaki untuk uruskan sendiri. Janji, semua dapat berkumpul di Amman pada 14hb supaya program boleh dimulakan pada 15hb. Ha, yang ni kena betul-betul plan. Kenalah pandai-pandai cari tiket flight yang murah supaya senang dikemudian hari. Hehe..

Jadi aku macam mana ni? Pergi tu memang pergi lah Jordan, tapi nak pergi macam tu je ke, nak singgah mana-mana ke, ke macam mana? Haha.. Tamak sungguh! Pergi Jordan tu, pergi Jordan je lah. Gatal pulak nak melencong ke mana-mana. Tapi aku memang gatal kan. So, sebelum ke Jordan kita singgah tempat lain dulu, dan balik dari Jordan tu kita singgah tempat lain pulak. Syok kan? Syok memang syok, tapi bab keluar duit macam air nanti, menangis meraung-raung lah kau dibuatnya. Hehe.. So, itu dah confirm, kita pun team up lah dengan partner in crime, K Awa. Haha..

Ready?
---------------------------------------------------------------------

Tiket Penerbangan

Mengikut perancangan, kami akan bergerak dari KL ke Mumbai kemudian ke Amman, balik dari Amman singgah Dubai, dan seterusnya balik ke KL sebelum aku balik ke KK. Fuh. Cita-cita sangat besar. Ini kononnya nak cari tiket paling murah lah ni. Cari punya cari, dapatlah one way KUL-BOM naik Malindo Air. Terus aku beli. Tak ingat lah pulak aku harganya berapa. Tapi dah lama lepas tu kan, tiba-tiba Malaysia Airlines buat promo gila-gila untuk multicity SIN-KUL-BOM pastu DXB-KUL-SIN. RM1100 je. Murah gila! Dari Singapore ke Mumbai dan baliknya dari Dubai ke Singapore. Ha, ni lah yang aku cakap kat atas, 5 negara kalau masukkan Singapore. Kuwait, nanti aku cerita. Hehe..

Mengada sangat kan nak naik dari Singapore. Sebab kalau dari KL, tak dapat harga murah macam tu. Lagi pulak aku dan K Awa akan gerak dari JB. Singapore tu berapa langkah je kalau nak compare dengan KL. Hehe.. Tapi kan, tu harga tiket yang K Awa dapat lah. Tiket yang aku dapat sebab beli last minute ialah RM1550 setelah diconvert dari SGD. Mahal, huhu.. Sebabnya kalau ikut perancangan asal, selepas balik dari Jordan aku nak singgah Saudi Arabia untuk visit mommy and daddy kat sana. Tapi, disebabkan leceh nak buat visa Arab Saudi, harapan tinggal harapan je lah. Perancangan kaput! Kita pergi Mumbai je lah ye. Mumbai pun kena visa jugak, tapi takde lah seleceh visa Arab Saudi. Tiket Malindo Air sehala yang aku dah beli tu, aku abaikan je. BURN! Hehe..

Singapore to Mumbai via KL and Dubai to Singapore via KL..

So settle tiket keluar masuk Singapore, kami cari tiket sehala yang murah dari Mumbai ke Amman pulak. Disebabkan last minute jugak ni, tiket paling murah dari Mumbai ke Amman ialah menaiki Kuwait Airways. BOM-KWI-AMM. Ha, negara menyelit yang kelima. Kuwait. Hehe.. Singgah transit je. Tak keluar ke mana-mana pun, duduk dalam airport je. Selesai lah pembelian tiket sehala dari Singapore ke Amman. Harga tiket Mumbai ke Amman adalah sebanyak RM875. Eii, stress beli tiket last minute ni.

Mumbai to Amman via Kuwait..

Dari Dubai ke Singapore kita dah ada tiket. Sekarang ni nak cari tiket sehala dari Amman ke Dubai lah pulak. Mengikut carian, tiket paling murah ialah FlyDubai. Tapi, bila cuba nak beli, payment tak lepas. Cuba banyak kali pun tak boleh. Aku cuba tak boleh, K Awa cuba pun tak boleh jugak. Tukar browser, tak boleh. Tukar platform tak boleh. Setiap hari aku cuba, sampai lah hari keberangkatan kami ke Mumbai. Pun TAK BOLEH! Nak menangis rasa. Kenapa lah FlyDubai ni macam ni. Mesej yang diterima dari FlyDubai, suruh datang ke pejabat jualan di Amman je nanti. Ok lah, nanti dah kat Amman baru beli tiket ke Dubai.

Tiket Penerbangan:-
SIN-KUL-BOM, DXB-KUL-SIN = RM1550.00 (Malaysia Airlines)
BOM-KWI-AMM = RM875.00 (Kuwait Airways)

JUMLAH = RM2422.00

---------------------------------------------------------------------

Penginapan

Masih tak puas hati lagi pasal tiket dari Amman ke Dubai tak dapat lagi. Masih belum lega lagi. Tapi perancangan kena diteruskan. Dah settle pasal tiket flight mana yang ada, kami uruskan penginapan pulak di Mumbai, Amman dan Dubai. Disebabkan accommodation di Jordan, OT dah uruskan, di Dubai pulak, kami akan duduk di rumah kenalan K Awa, makanya kami hanya perlu risaukan tentang accommodation di Mumbai saja. Tapi. Hah, ada tapi lagi. Haha.. Accommodation di Jordan tu hanya bermula pada 14-22hb saja. Kami pula akan gerak ke Amman dari Mumbai pada 12hb. Untuk dua malam yang awal ni, terpaksa lah cari sendiri.

Google je lah, guna Booking.com dan Agoda.com. Cari yang paling murah, sebab kedekut. Haha.. Gitu gini, dapat lah jugak accommodation di Mumbai dan Amman. Accommodation di Mumbai tersangatlah mahal! Walaupun cikai je tengok gambar, harga ya ampun. Mahal kalau nak compare dengan currencynya. Tu sebab, walaupun stay di Mumbai selama 6 hari 5 malam, kami booking tempat tidur untuk 4 malam je. Sebab malam terakhir tu, cadangnya nak bermalam kat airport je sebab flight ke Amman besok paginya tu pukul 6.10 pagi. Dasar cheapskate! Haha..

Tapi penting ye booking penginapan ni siap-siap. Untuk memudahkan buat visa nanti.

Penginapan:-
Mumbai (4 nights) = RM125.00
Amman (2 nights) = RM47.50

JUMLAH = RM172.50

---------------------------------------------------------------------

Visa

RM125 untuk penginapan 4 malam kat Mumbai pun kau nak berkira. Tapi, selagi boleh jimat, kita jimat lah kan. Perjalanan jauh, nak banyak pakai duit belanja. Kena lah give and take mana-mana yang boleh.

Dah settle penginapan, Kira lega dah lah. Dah tu, dah dekat hari nak pergi tu, kami kena settlekan visa untuk masuk ke India dan juga vaccination untuk masuk ke Jordan. Visa wajib buat. Vaccination tak wajib buat, tapi as a matter of precaution, kita buat lah jugak. Takut ada benda-benda yang tak diingini je berlaku. Nak-nak kami ni nak masuk ke dalam kawasan kem pelarian. Mana lah tau kan ada macam-macam penyakit kat situ.

Nak buat visa India untuk aku yang ada kat KK ni, aku uruskan di Visa Centre yang terletak di Wisma Sabah. Untuk maklumat lebih lanjut boleh baca kat sini. Nak masuk ke Jordan pun kena pakai visa jugak. Tapi visa Jordan merupakan visa-on-arrival. Dah sampai Amman nanti baru buat visa kat kaunter imigresen kat airport tu. Yang visa India ni, kau jangan ngada-ngada sampai India baru buat ye. Nak naik kapal dari KL pun tak lepas. Hehe.. Harga visa Jordan ialah sebanyak JOD40. Lebih kurang RM212.40 kalau ikut rate masa tu. Kita ketepikan lah siap-siap duit untuk visa Jordan ni.

Visa:-
Visa India = RM221.60
Visa Jordan = RM212.40

JUMLAH = RM434.00

---------------------------------------------------------------------

Vaksin

Vaccination yang kami cucuk ialah vaksin Meninggococoal dan Influenza. Kalau boleh nak Thyphoid sekali, tapi tak ada stok pulak kat KK ni. Nak injek meninggococoal asyik kena query banyak kali, nak pergi umrah ke? Agaknya memang vaksin ni dikaitkan dengan pergi umrah kan, kalau kita nak cucuk pun dia tanya nak pergi umrah ke tak. Bila kita kata nak pergi Jordan, pelik pulak dia buat muka. Jordan tu kat timur tengah kakak oi. Berjiran dengan Arab Saudi. Penyakit kat sana pun sepesen. Makanya, kena lah ambik vaksin yang sepesen kan.

Influenza ni saja je ambik. For safety measures lah kan. Kedua-dua vaksin ni tahan setahun. Kot nak kena pergi lagi belah-belah sini selepas setahun, kena lah injek lagi.

Vaksin:-
Meninggococoal = RM165
Influenza = RM85

JUMLAH = RM250.00

---------------------------------------------------------------------

Duit Poket

Settle tiket, settle penginapan, settle visa, settle vaksin, boleh lah pikir pasal expenses kat sana. Berapa lah nak kena bawak pergi jalan-jalan tiga negara ni. Aku pun tak boleh nak bajet betul-betul. Tapi yang pastinya aku tukar lah sikit-sikit duit yang ada. Untuk perbelanjaan di Mumbai aku tukar INR5,000 dan untuk perbelanjaan di Jordan dan Dubai aku tukar USD300. Harap-harap cukup lah. Kalau tak cukup kita cucuk je lah ATM tu. Tak pun, kita gores dan hutang je lah.

Duit Poket:-
Mumbai = RM302.50 (INR5,000)
Jordan & Dubai = RM1083 (USD300)

JUMLAH = RM1385.50

---------------------------------------------------------------------

Dah campur-campur semua kat atas, anggaran jumlah keseluruhan untuk trip ni:-

Yuran Our Touch = RM2400.00
Tiket Kapal Terbang = RM2422.00
Penginapan = RM172.50
Visa = RM434.00
Vaksin = RM250.00
Duit Poket = RM1385.00

JUMLAH KESELURUHAN = RM7063.50


Belum pergi lagi ni, tapi dah hangus RM7063.50. Tu belum lagi masuk tiket flight Amman-Dubai. Huwaaaaaaaaaaaaaaa... So, nantikan lah ye entry yang seterusnya. Ke Mumbai kita yeahhh!!

0 comments :