Sunday, October 21, 2012

Konvokesyen UMS ke-14

Konvo datang lagi. Sepanjang aku kerja kat sini aku dah melaluinya 7 kali. Tak pernah missed. Almaklumlah aku ni di antara favourite candidate untuk dipaksa masuk ke dalam dewan. 

Tapi mejik sungguh tahun ni. Nama aku tak tersenarai. Tergamam seketika. Tak tau nak bersorak riang ria ataupun nak bermuram durja. Apakah mereka telah melupakan aku? Aku tak diperlukan lagi? Mentang-mentang dah ada ramai staf baru kan. Tapi seronok pun ada jugak. Dapat merelakskan diri kat rumah di hujung minggu.

Tapi tettttttttttttttttttt.. Memang angan-angan je lah aku nak duduk melepek kat rumah. K Jane terus bukak mulut " Kenapa nama kau tak tersenarai? Kau kena masuk!! Nanti kakak bagi nama.." Huhuhuhu.. Kena masuk jugak lah ni? Baru nak escape.

Aku paham kenapa aku harus masuk. Aku ni penyelaras. Penyelaras pelajar separuh masa pulak tu. Dan ada beberapa orang pelajar-pelajar separuh masa ni yang konvo. Nak kena tengok lah jugak kan anak-anak buah aku (bapak-bapak orang sebenarnya) ni konvo setelah berhempas pulas selama 4 tahun.

Bersiap-siap lah aku dan masuk dalam barisan. Sayup-sayup aku dengar ada orang panggil nama aku. Aku toleh dan tersenyum. Tapi senyum tu bertahan satu saat je. Muka aku terus berubah. Tiba-tiba rasa nak menjerit. KENAPA KORANG PAKAI JUBAH WARNA NI? Ah sudah... Masing-masing dah beratur dalam barisan dan mula bergerak masuk ke dalam dewan. Muka masing-masing blur. Staf yang jaga jubah yang bagi, kata mereka. Adoihh.. Kok ye pun korang nak konvo, kan dah ada panduan warna jubah segala. Kenapa boleh salah lagi. 

Apa lagi. Mak dah naik hangin. Dah lah panas berdeting. Terus aku suruh bapak-bapak budak ni pergi tukar jubah sekarang jugak. Lambat tak lambat. Masuk dewan lambat pun gasak korang. Janji bukan pakai jubah yang salah. Dah sampai tempat jubah aku mengaruk. SIAPA YANG INCHARGE NI? DAH BERAPA TAHUN DAH KONVO NI? DAH BERAPA TAHUN KONVO ADA STUDENT PART TIME? KENAPA BOLEH SALAH? Dan macam-macam lagi yang aku hambur. Staf yang ada kat situ semua terdiam. Tak tercakap apa. Masing-masing tak tau. Nak tunggu masing-masing jawab memang makan masa sedangkan perarakan graduan dah bermula. Apa lagi, selamat aku melaser nyot nyet nyot nyet.

Dengan pantas kilat, masing-masing tukar jubah. Nasib baik masih ada stok. Kalau tak ada memang tak naik pentas lah korang. Padan muka. Adoii.. Aku ingatkan time study je korang banyak macam-macam. Ni dah abis, time konvo pun boleh ada problem. Nasib baik aku kena paksa datang. Boleh nampak korang pakai jubah yang salah. Kalau tak? Adehhh... Sakit jantung aku dibuatnya. 

Bapak-bapak yang ceria..

Settle! Majlis pun berjalan lancar. Selamat semuanya. Selama 4 tahun aku mengadap mereka. Aku lah tempat diorang mengadu, aku lah tempat diorang lepas geram. Aku lah yang buat semuanya. Lepas ni dah tak buat dah. Sedih pulak jadinya. 

From my seat..

Apa pun I'm happy for them. Cuma yang tak happynya bila dah konvo tu memasing lupakan kita. Kata nak belanja makan lah, belanja minum lah. Tapi sampai ke sudah nan hado! Tak apa lah. Asal korang bahagia lah kan. Merajuk ni........

0 comments :