Saturday, November 13, 2010

Bali oh Bali!! ~ Day 4: Nusa Dua, Uluwatu Kecak Dance & Jimbaran

Tuesday, 30th June 2009

It's morning!! Kami berposing one last round keliling lodge, ambik gambar sini sana. Puas betul dapat datang sini dan dapat naik puncak Gunung Batur. Lain kali kalau datang lagi, belum tentu lagi aku nak naik sampai atas. Pikir sejuta kali dulu!


Bentuk Gunung Batur..

Then Kintamani kami tinggalkan. Selamat tinggal Gunung Batur, Gunung Abang, Danau Batur. Entah bila aku nak datang lagi. Siang-siang macam ni baru lah aku nampak laluan kenderaan masuk ke Kintamani ni. Memang jalan kampung. Kiri kanan semak saja. Macam isolated jauh lah Kintamani ni. Bila dah jumpa jalan besar kami stop sekejap. Posing bergambar lagi. Hehehe..




Gunung Batur dari jauh..

Dah tu kami bergerak terus ke Denpasar. Kat Denpasar kami bercadang untuk mencari hotel terlebih dahulu. Hotel banyak tapi semuanya tak memenuhi selera. Tapi keadaan dah terdesak sangat, kami pun ambil bilik di Queen Hotel. Itu pun kira ok sikit berbanding yang lain. Boleh lah. Nak buat tidur je.


Fergie in Bali..

Kat mana-mana aku tengok banyak betul iklan macam kat atas ni. Kat tv pun sama. Ryan Giggs speaking Bahasa Indonesia lagi. That time memang tengah excited ManU nak datang main match dengan team Indonesia. Tapi last-last tak jadi datang due to JW Marriott hotel bombing tu. Tak pasal-pasal ManU main dua game dengan team Malaysia. Suka laa kan orang Malaysia?

Lepas check in, kami pergi lunch at Restoran Nasi Padang Ibu. Biasalah. Kalau makan nasi padang, semua jenis lauk dikeluarkan walaupun kita tak nak. So cuit mana yang nak je lah. Yang tak nak letak tepi je.


Nasi Padang..

Dah kenyang, kami call Ira. Nak ambik pakej jalan-jalan lagi dengan Ira. Dapat harga murah lagi. Suka. Suka. Ira pun suka agaknya kami ambik pakej dengan dia. This time kami ambil pakej ke Nusa Dua, Uluwatu untuk tengok Kecak Dance & Jimbaran. This time, kami dapat different guide. Peramah sungguh mamat ni. Rui namanya. Once again, the van is ours alone! Seronok betul takde orang lain kacau. Hehehe..

First stop is Nusa Dua. Tempat ni sebenarnya tempat 5 star 6 star punya hotels and resorts. Orang-orang kaya, orang-orang pergi honeymoon boleh lah datang sini. Backpackers cikai macam aku ni memang tak layak. Kawasannya memang cantik. Pantai pun bersih. Adalah jugak some people mandi manda kat laut.


Antara hotel yang ada..


Pantai Nusa Dua

Lepas round pantai, kami ke satu kawasan lapang. Ala-ala Taman Dunia ni. Hehehe.. Kat sini sebenarnya tak ada apa-apa pun. Cuma ada banyak pokok je. Uniknya pokok-pokok ni ialah, ia ditanam oleh pemimpin-pemimpin negara dari seluruh dunia. Setiap pokok ditanda dengan nama negara, tahun ditanam, and nama pokok. Pokok Malaysia pun ada tau!

Rui memang sporting habis. Ke mana-mana kami pergi dia ikut. Apa yang kami tak tau, tak paham, dia tak lokek kongsi. Seronok jugak dengar dia bercerita. Banyak info yang aku dapat.


Pokok-pokok yang ada. Kat belakang tu Gunung Agung dalam kesamaran..


Senarai nama negara yang terlibat dalam aktiviti penanaman pokok..


Antara pemandangan yang ada..


Jalan-jalan tepi pantai sambil minum Teh Botol Sostro..

Dah puas pusing-pusing Nusa Dua yang cantik tu kami bergerak pula ke Uluwatu. Nak tengok Kecak Dance. Yey! Aku ada baca and tengok kat youtube. So sekarang ni nak tengok live depan mata pulak.


On the way.. Siapa ada bela kera angkat tangan!!

Tak berapa lama tu tibalah kami di Uluwatu. Yep. Kawasan tebing tinggi macam kat bawah ni. Nice huh?? Terkesima sekejap aku kat situ. Sungguh aku suka dengan pemandangannya.





Uluwatu ni ada banyak temple jugak. Bila banyak temple banyak lah monyet. Monyet lagi. Huhuhu.. Kenalah mengelak banyak-banyak. Dalam perjalanan masuk Rui dah berpesan. Hati-hati ya, di sini monyetnya galak-galak. Nanti di ambil kaca mata. etc. etc. Wow!! Monyet Galak! Aku ketawa je lah. Macam kelakar pulak dengar monyet galak ni.

Aku report kat Wak Daut kedudukan aku hari ni. Pergi tengok monyet, kataku. Wak Daut kata kat Malaysia pun banyak. Buang karan je. Hahaha..

Macam biasalah. Berposing sakan kami. Tengah syok-syok tu........................... ZASSSSS!!! Apa jadi? Hehehehehehe... Sila refer sini--> Monyet Bonia..


Monyet yang galak-galak..


Mat saleh ni tersengih-sengih tengok apa?? Tengok aku la yang dok terkedu kat tepi tu!! Hahahahaha..

With Rui.. Aku tak kuasa nak posing dah..

Then it's time for the Kecak Dance. Rui suruh beli tiket cepat-cepat sebab orang dah semakin ramai. Nanti tak dapat tempat duduk lah pulak. Once we got the ticket, kami pergi cari tempat. Rui tak ikut. Tunggu kat luar je. Dance ni mula masa sunset. Waduh.. Time setan-setan berkeliaran gitu. Hehehe..


Penonton dah mula ramai..


We met this two German guys. Berkenalan lah jugak.. Lawak gila diorang ni. Suka makan Mentos. Hehehe..


Sunset already..

Persembahan Kecak Dance ni menceritakan tentang kisah epik Hindu Ramayana. Aku pernah baca kisahnya, dan pernah tengok kartunnya kat tv zaman budak-budak dulu. Sedikit sebanyak dapatlah aku paham performance diorang walaupun sepatah haram tak paham apa yang diorang sebutkan. But, diorang ni dah international. Sekejap-sekejap monyetnya cakap Jepun. Cakap English. Melekek-lekek aku gelak. Hehehe..

Kisahnya apa yang aku perhatikan masa ni adalah, ada this group of performers duduk dalam bulatan. Goyang tangan ke kiri ke kanan sambil sebut cak, cak.. Rui ada sebut maksud cak tu tapi aku lupa. Aku rasa cak tu 'api'. Sekali sekala aku tengok dah macam dikir barat dah rupanya.




Dekat tengah-tengah antara performers tu lah kisah Ramayana dipersembahkan. Dari awal, Rama tinggalkan Sita pergi berburu, Sita keluar dari bulatan kejar rusa, sampailah Sita kena tangkap dengan Ravana, and Rama pergi rescue Sita dengan pertolongan Hanuman.

The monkey Hanuman sangat lawak. Mula-mula aku tengok memang scary habis. Dah lah berbulu putih satu badan. Muka penuh taring and beastly looked. Boleh dia tiba-tiba muncul dari tengah-tengah penonton. Ramai yang tak perasan. Dia boleh duduk mencangkung diam-diam kat situ macam penonton jugak. Then dia cuit orang kat depan dia. Bila orang tu menjerit baru lah dia turun ke stage. Hehehe.. Yes. Hari ni monyet telah buat aku sedih dan monyet jugaklah yang buat aku ceria kembali. Hahahaha..

Hanuman dibakar.. Tapi dapat lari..

Dah habis tu, kami bergerak ke Jimbaran. Rui kata sini tempat makan seafood. Oklah. Perut pun dah kroek kroek. Boleh lah dinner sekali. The place is nice. Memang tepi pantai atas pasir mengadap laut. Dengan angin-angin sepoi lagi. Memang bestlah. Banyak restoran sepanjang-panjang pantai ni tapi Rui bawa kami to this one spesifik restoran. Maybe restoran tu ada share kot dengan Bali Happy Tour ni. Baru-baru ni aku baru terhegeh-hegeh tengok WGM Adam Couple in Bali. Aku yakin sangat-sangat diorang dinner kat Jimbaran ni jugak. Sebabnya, pakcik-pakcik quartet yang nyanyi dari meja ke meja tu sangat-sangatlah familiar. Hehehe..




Order makan ikan bakar, udang giant bakar, sotong goreng tepung and sayur kailan. Sangat best. Tapi bila nak bayar, bil yang datang RP650K. Woh!!! Mak oiii!! RM240?? Gila babeng. Tadi tengok harga macam tak mahal. Kos masak dia kot mahal. Tercekik aku. Apa lagi. Gores dan hutang lah jawabnya. Hahahaha..

Dah habis segala aktiviti, kami pun balik ke Denpasar. Stay one night there before going back to Kuta the next day............


Next Entry...
Bali oh Bali!! ~ Day 5

0 comments :