Tuesday, October 28, 2008

Keinginan Yang Belum Tercapai

Last friday, aku keluar meronggeng with K Rafidah n her hubby. Aku ikut ke City Mall where K Rafidah ada piano lesson kat sana. Aku jadi excited bebenor lah bila masuk Yamaha Music Centre nun. Nampak semua piano yang macam-macam saiz tu.

I've been longing for 1 for a looonggg time. Zaman sekolah menengah rendah aku minta mak belikan. Mak kata mahal. Mak tak mampu. Aku merajuk berhari-hari. Tak puas hati. Orang lain boleh ada, kenapa kita tak boleh? Such a bitch I was at that time. Haha.. Aku tau benda alah ni mahal. Tapi aku buat-buat tak tau. NAK JUGAK!! Aku lagi sikit nak jadi macam Pekan berguling-guling atas lantai minta telur tembakul. Tapi tak berani lah pulak. Karang tak pasal-pasal kena penampar jepun mak. Mak dulu-dulu memang garang ya amat. Macam bukan mak betul. Hehe..

Well, zaman sekolah menengah atas, aku join SAMURA. There, dalam dewan besar ada sebiji piano yang berkilau-kilau, melambai-lambai panggil aku. Aku pun macam terbang melayang pergi kat piano tu. There it was. Depan mata. Seronok betul aku. Setiap petang, orang pegi beriadah, aku meriadahkan jari-jemariku mengetuk piano. Fuhh.. Memang best. The best thing was, aku belasah je main. Asal ada bunyi. Kedudukan jari aku memang bersepah-sepah. Suka suki lah aku tekan ikut jari yang selesa. Haha.. Orang kata aku ni play by ear. Hah? By ear pun, by ear lah. Janji sedap di dengar.

Disebabkan aku selalu bertenggek kat piano suka suki main lagu kegemaran aku, aku jadik glamer. Wahaha.. Poyo je. But seriously. Memang pun. Ramai yang kenal aku as Yati Piano. Yati mana? Yati piano tu.. Dah. Bapak aku ditukar nama jadi piano pulak. Iskk.. Nak dijadikan cerita lagi, aku join Choir SAMURA. Fuh, terrer betul aku nyanyi dari perut. Kalah budak-budak AF! Masuk form 5, they need a pelapis for the piano player. My choir members dengan tak malunya, mencalonkan aku. Aku jadi gabra. Aku bagitau cikgu, aku tak pandai main. Aku explain semuanya, termasuk jari aku bersepah n so on. Cikgu kata no problem, as long as u can read the notes, takde masalah. WARRRGGHH!! Kecut ya amat aku. Tapi aku terima juga sebab ni antara kita-kita choir team je. Kecik je problem ni.

Problem yang kecik tu lama-lama menjadi masalah besar. Aku dengar cakap-cakap belakang mengatakan, "the one that plays piano for choir team will be the one playing for the school's assembly every week. MAKKK!! Macam-macam perasaan datang menerjah. Nak terberak ada, nak muntah ada. Tiba-tiba ada seribu kupu-kupu dan rama-rama, segala jenis kumbang terbang melayang-layang dalam perut aku ni. Aku tak nak! Enough of being glamourous. Aku tak nak jadi the centre of attraction tiap-tiap kali perhimpunan sekolah. NO WAY! Minggu pertama form 5, masa assembly, kami nyanyi lagu sekolah and Wawasan 2020 musicless. Everyone tengok aku. Kalau tak tengok pun, aku tau everyone cornered their eyes kat aku. Jeling-jeling gitu. DAMN IT!! I HATE YOU GUYS! Masuk je kelas after that, berdesing telinga aku dengar macam-macam. Hangin betul. Ye lah. Ye lah. Aku main next week. Kalau tak sedap, korang punye pasal lah!

Cikgu choir pun bagi music sheet untuk lagu sekolah & Wawasan 2020. Lagu sekolah takde masalah, coz muzik dia macam jiwang je. Slow. Yang masalah besarnya, lagu wawasan 2020. Sekarang budak-budak sekolah tak nyanyi lagu ni. Kalau siapa-siapa yang ingat lagi, lagu ni dah la laju. Marching beat pulak tu. Memang terenjat-renjat aku practice main. Tangan terpaksa dikembang, sekembang-kembangnya. Nak nangis aku. Jari dah la pendek-pendak. Nak kena capai key yang jauh lagi. Seksa betul. Masa riadah aku habiskan dengan practice lagu wawasan 2020 tu. Akhirnya selepas berhempas pulas, berjaya jugak aku. From that day on aku jadi Pemain Piano Sekolah yang poyo. Dah tu, baru lah aku dikhabarkan ada jugak budak-budak lain yang terer main piano. Siap belajar dari kecik lagi. Angin kus kus datang melanda. Aku marah betul. Ada yang terer main, aku yang hampeh ni jugak yang disuruh. Sempat lagi si terer tu kata "hei, kenapa ko main camni? SALAH LAAA!! Ko ni pandai main ke tak?" Wohooo.. Bertambah hot aku. Aku yang memang dasar terejal zaman sekolah dulu, balas balik, "kalau ko terer sangat next week ko main lah masa assembly!" Aku terus blah. Masa assembly next weeknya tu aku duduk diam kat belakang dewan. Semua orang tunggu-tunggu mana la pemain piano ni. Haha.. Padan muka korang! Puas hati aku.. Wahahaha.. Gitulah sejarahnya macam mana aku boleh terlibat dengan piano ni.

Masuk zaman universiti, aku cakap lagi dengan mak. Kali ni slow talk lah. Mak kata "nanti kau dah kerja, kau beli lah.." Terus kata-kata tu tersimpan sampai sekarang. Bila aku start kerja, aku dah berazam aku akan beli dalam tahun pertama aku kerja. Tapi disebabkan dek benda-benda lain such as hutang kereta, hutang PTPTN, hutang itu hutang ini, hasrat aku terbantut. Now in the end of my third year working, sebijik pun aku tak dapat beli. Bila tengok harga dan compare dengan gaji aku sekarang ni, memang serius aku tak mampu. Baru lah aku tau keadaan mak masa tu. Tu mak yang tak bekerja aku mentel mintak. Anak bertuah! Haha..

Aku berharap sangat dapat menyambung hajat aku yang tertangguh setelah sekian lama. Aku jugak nak belajar main piano yang proper. Yang betul kedudukan jarinya. Tak lagi bersepah-sepah macam dulu. Nak belajar kenalah invest kan. Nak kena masuk kelas, nak kena beli piano for practices. Kesemua tu perlukan duit. InsyaAllah by next year, most of hutangs akan habis, dan aku boleh mula invest dalam bidang yang aku suka ni. Harap-harap boleh tercapai. InsyaAllah..

5 comments :

yantie said...

rupe2nya ada bakat terendam..

semoga tercapai hajat tu..boleh mainkan waktu birthday party syahirah...kekekke

Anonymous said...

yat.. bukan next year sambung PHD?.. camner nak angkat piano tu.?..saja je nak hasut beli awal.. leh main2 siap2 b4 pi phd.. pastu suruh adik jaga.. 3 tahun kemudian.. sambung balik pegang piano.. kekekek

CikSengal said...

k yantie,
memang rendam habis-habisan.. ingat lagi dulu akak suruh main time akak kawen.. hikhikhik..

CikSengal said...
This comment has been removed by the author.
CikSengal said...

ernie,
kena post balik johor tu.. semuanya nak suruh adik jaga ye.. sama je dengan si chung tadi.. hehe..