Wednesday, August 20, 2008

Kisah Bos dan Big Boss..

"BOSSS!! Majlis Anak ke?" tegur sorang pegawai. "Meh masuk ikut sini meh"

Lelaki yang dipanggil bos tu pun tersenyum2 dan terus berborak2 dengan pegawai tu sambil masuk ke dewan diikuti dengan isteri dan dua orang anaknye - yang sulung dan yang bongsu. Keempat-empat mereka diiring pegawai tersebut ke tempat duduk VIP. Anak sulung kepada bos itu terpinga2. "Kami cuma ada tiket biasa je. Takkan nak duduk tempat VIP?" Pegawai tu kata takpe. Bos punye pasal semua boleh. Anak sulung bos pon tersengih. Sekali sekala jadik VIP apa salahnya.

Majlis hari tu ada berkaitan dengan anak ketiga Bos. Sebelum2 ni Bos dah pernah datang ke majlis yang sama untuk anak sulungnya dan anak keduanya. Dua2nya di tempat yang sama. Upacaranya sama, agendanya sama. Cuma anak yang berlainan je.

Bos empat beranak pun dipersilakan duduk. Pegawai yang ada menanti kat situ suruh Bos duduk tepi sekali. Betul2 bersebelahan dengan laluan VVVVVVIP yang menuju ke pentas utama. "Bukannya apa. Nanti boleh salam2 dengan Big Boss." kata pegawai tu. Bos cuma tersengih. Dalam hati mesti kata "Chilakakkk.." Isteri Bos pon ikut tersengih. Begitu juga anak sulung Bos. Dia nak tergelak pun ada. Cuba ditahan2. Anak bongsu Bos takde pape respons. Tengah asyik mendengar live band bersama2 penyanyinye yang agak hensem tu. Anak bongsu Bos memang pantang tengok lelaki hensem. Ditatap macam nak telan.

Tak lama kemudian nampak kelibat anak ketiga Bos masuk ke dewan. Sempat lagi bergelak ketawa dengan kawan2nya. Excited agaknye dengan majlis yang berlangsung hari tu.
Then, masuk la Big Boss dan VVIP lain yang dimaksudkan. Semua hadirin diminta berdiri. Big Boss dan VVIP pun berjalan atas karpet merah menuju ke pentas. Bila Big Boss makin hampir ke tempat duduk Bos, anak sulung Bos mula rasa excited. Nak tengok apa drama yang akan dipertontonkan. Big Boss terlihat Bos. Lalu disalam tangan Bos dan tersenyum. Bos pun salam n senyum balik. Anak sulung Bos dah ketawa mengekek2 melihat aksi tersebut sampaikan isteri Bos mencuit anak sulung Bos dan kata "HEPPPPP!!" Anak sulung Bos sambung gelak dalam hati.
Majlis dimulakan dan tamat lebih kurang 2 jam kemudian. Big Boss dan VVIP pun turun dari pentas untuk keluar dewan. Kali ini Big Boss berpaling ke arah lain. Tidak lagi bersalam dengan Bos. Anak sulung Bos yang perasan keadaan tu mula ketawa lagi. Hanya VVIP yang lain saja dok salam2 dengan Bos sambil tepuk2 bahu. Bila keluar dewan anak sulung Bos masih tak berhenti gelak. Bos pun gelak sama. Isteri Bos tak terkata apa. Anak bongsu Bos lagi la tak kata apa. Matanye melilau cari kalau2 ada orang hensem di kalangan tetamu yang datang............

*Kisah di atas ada kena mengena dengan yang masih hidup.. Hikhikhik..

0 comments :