Wednesday, July 11, 2007

Dunia Baru..

Well guys, masuk bulan baru ni segalanya baru. Dah mula start sem baru. Dapat student baru. Mengajar subjek baru. Tanggungjawab pun baru jugak. 30 June n 1 July, 1st year student datang register. Masing2 muka hehehe.. Tau2 je la kan. Korang yang pernah mengalami tahun pertama as an undergrad student musti tau rasanya camne. Teringat aku dulu2. Walaupon register kat U yang tak sampai 10 minit dari rumah aku, family aku setia mengikut. Macamlaa diorang tak penah masuk U tu. Mungkin sebab excitedla kan. The first in the family to masuk U. Among my siblings laa. Sorang tolong angkat beg. Angkat baldi segala. Wahahaha.. Macam dari jauh je. Padahal kalau tertinggal something bleh je lari kejap balik rumah pegi amik barang tu. Syiok jugak kan boleh lari2 camtu. Rasa bosan je boleh balik rumah. Itulaa kelebihan dok dekat kot. Kat sini, hari ni tak sama dengan keadaan aku dulu. Kebanyakan student ni dari semenanjung. Datang pun sendirian berhad. Takde sape yang meneman. Kalau ada pun boleh dikira dengan jari. Bas2 U amik diorang di airport. Aku berselisih dengan rombongan bas ni masa aku ke KK. Sempat aku tengok muka2 bebudak ni disebalik tingkap bas. Memang sayu je. Apa agaknya dalam pikiran diorang ek? Agak2 sama tak dengan pikiran aku masa aku mula2 jejak kaki kat sabah ni? Entahla. RASAKAN!! Muahahaha..
Tu baru registration full time student. Ada lagi untuk part time pulak. First year part time students. Nak tak nak aku kena melibatkan diri. Semester baru ni aku memandai jadik penyelaras baru bagi course software engineering ni. Wahaha.. So the very poyo. Aku officially ganti K Za bila dia abis kontrak hujung bulan 7 ni. In the mean time aku start2 belajar dah cara nak jadik penyelaras ni. Ikut je ke mana K Za pegi yang melibatkan part time student ni. Banyak jugak la nak kena tau. Try buat sikit2. Kalau sejelepuk mau aku yang terjelepuk kat situ gak! Jaga part time student tak susah katanya. Tak sesusah full time student. Tapi aku rasa seriau jugak. These part time students bukan lagi tahap adik2 aku. Tapi tahap kakak/abang/mak/bapak/pakcik/makcik aku dah. Hu la la.. Sedap aku kena goreng ngan diorang nanti. Whatever pon aku akan coba jadik penyelaras yang berdedikasi kepada agama, bangsa dan negara. Wakakaka..
Semester ni aku ajar subjek recycle - System Analysis & Design. Selamat.... Takde la terkial2 nak create silibus baru bla bla bla. Ajar pon budak minor course Fizik Electronics. So oklaa. Aku suka ajar bebudak minor. Masuk sem ni dah 4 sem aku ajar bebudak minor with various of subjects. Tak tau la kenapa aku suka. Bebudak minor ni bagi aku aktif lah dalam kelas. Kalau aku buat jokes ada yang paham n ikut gelak. Rajin bertanya. Serba serbi bagus. Kalau aku mengajar student course sendiri? Huuuuuuuuhhhh... Aku yang rasa nak tido. Masing2 senyap je. Bila tanya paham? Tak menjawab. Tak paham? Tak menjawab gak. Huhu.. Apa laa masalah bebudak Computer science ni. Kena tukar strategi mengajar camni. Tapi tu next time la. Aku takde plak mengajar bebudak course aku sem ni.
Hari sabtu baru ni aku terlibat ngan registration current part time students. Hari tu student baru. Ni student lama plak. Dapatlaa aku berkenal2an dengan student yang bakal masuk kelas aku. Ada yang sangat menyeramkan. Belum apa2 dah banyak tanya. Banyak songeh. Wahahaha.. Mampos Aku!! Ye la kan. They're paying a lot to study. Memang patutlaa diorang dapatkan yang terbaik. Tapi to show that kind of attitude before apa2 is to much la. Come on la. We're grown ups. Tak payah la nak tunjuk who's the boss around here. Aku selama mengajar ni belum tunjuk attitude aku lagi. Nanti kalau aku dah tunjuk silap2 aku yang kena buang keje. Don't ever try to make my blood go upstairs. Karang ada yang nahas nanti..
Bosannya nak mengadap hari2 mendatang. Besok aku dah start kelas. HUWARRGGHH..

0 comments :