Tuesday, May 25, 2010

Yuk Ke Jakarta!! ~ Day 1

Cerita pasal Jakarta la ekk? Cerita pasal Bali aku letak tepi dulu sebab banyak dah lupa. Hahahaha.. Biasanya aku ada buat catitan kalau aku pergi jalan-jalan macam ni. Tapi entah mana laa scrap book aku tu pergi. Kena bercerita berdasarkan gambar lah jawabnya nanti. Gambar-gambar pun kena godek dulu. Entah kat mana aku simpan. Huhuhu..

Friday, 15th January 2010

Ok. Back to Jakarta Trip. Jalan-jalan ke Jakarta ni aku dah lupa dirancang ke tak. Aku rasa rancang jugak ni. Kalau tak silap, tiket dah beli seawal bulan 6 tahun lepas lagi. Hehehe.. Masa tu kan tengah mabuk beli tiket airasia. Mabuk berjalan. Dah meroyan kat Bangkok, meronggeng kat Bali, aku pun dengan rela hati menambah lagi keuntungan airasia, beli tiket ke Jakarta pulak.

Kali ni berjalan, BUKAN backpackers style tapi BEGTARIK punya style ni. Hehehe.. Dah malas nak fikir. Aku kebetulan masa tu baru je mula kelas. Tak sempat nak buat itu ini, nak prepare awal-awal. Kesudahannya semua aku sumbat masuk beg, tarik dan jalan!

Perjalanan aku ke Jakarta agak jauh juga. Dari KK turun ke KL dan dari KL baru pergi Jakarta. Padahal ada je flight direct KK-Jakarta. Tapi tak berani lah aku. Nak jugak together-gether dengan geng-geng berjalan yang lain. The thing is, kali ni, group jalan-jalan kami agak besar jugak lah. 10 orang. Hambik kau!! Harus ribut, huru hara dibuatnya bila ramai-ramai macam ni. Hahaha.. So, 6 orang akan bertolak dari KL dan 4 orang bertolak dari JB. We'll met up in Jakarta je nanti. Yang 6 orang dari KL tu aku, K Abid (geng Bali), Nott (Geng Bangkok & Medan), Ani (Geng Medan) and dua kawan Nott and Ani. Yang dari JB is K Awa (Forever Geng backpacker ni.. kekeke..), Oly (Geng Bangkok), K Alin and Ina.

Nak dijadikan cerita, dari JB yang sempat memunculkan diri cuma K Awa dan K Alin je. Dan yang dari KL ni cuma aku dan K Abid je yang akan menuju ke Jakarta. Nott, Ani dan geng diorang akan melencong ke Bandung pulak dah. Kesimpulannya di sini cuma 4 orang je lah yang tinggal. Habis cerita!

Kami tiba di Jakarta lebih kurang pukul 5.30 petang. Jumpa K Awa and K Alin, settlekan hal tempat tidur dan off we go!! Nott and geng dah hilang tak dapat dikesan. Confirm tu, turun je flight terus lompat naik bas pergi Bandung.

Sepanjang kami di Jakarta, kami stay di Golden Boutique Hotel berdekatan dengan Mangga Dua. Dah nama pun bukan backpackers. Belasah je lah berapa harga hotel. Lagipun bukannya lama kami melepak di Jakarta ni. The hotel punya lobby fuhhh.. CHANTEKKK!! Memang kelas habis. Tapi bila masuk bilik, HAMPEH!!

Hari dah malam, perut pun dah menangis minta di isi. Aku mengambil kesempatan melantak makanan yang terpaksa ditapau dari atas flight tadi akibat insiden kehabisan senduk. Tu pun tak dapat menampung. Kami keluar mencari makan di sekitar hotel. Dari jauh, nampak gerai makan. Kami pun mendekati. Selera kami terus patah bila terbaca menu KODOK GORENG. Hahahahaha.. Rasa nak nangis je kat situ. Tak payah nak pikir panjang, tahan teksi, minta driver hantar ke the nearest mall yang masih bukak.

Pusing-pusing cari kedai makan pun susah. Lama-lama KFC lah menjadi pilihan hati. Hantam sajalah labu.. Before going back to hotel, kami shopping sekejap di Carrefour. K Awa sempat beli epal Fuji 4 biji. Ada cerita pasal epal Fuji ni. Nanti aku cerita. Hihihihii..

Our first day habis macam tu je. Balik ke hotel dan pikir-pikirkan apa yang hendak dibuat pada hari esoknya............