Wednesday, October 17, 2007

Coret2 Raya

We meet again. Raya kali ni biasa2 je. Maybe sebab geng aku beraya dah kawen. Dah banyak tempat dia nak bagi2. Isk.. isk.. So aku geng ngan budak2 kecik n makcik2 aku je la. Malam raya masih kat rumah. Dok bertonyeh wat last stock punye kuih raya. Masing2 takde mood raya. Bila ditanya nak balik beraya ke mana semuanya diam je. Last2 bapak aku kata balik kota tinggi dulu. Semua pun macam "mana2 la..". Ntah nape rasa tak best. Kota tinggi kampung mak aku. Balik pon pagi raya. Alah. JB ngan kota tinggi ni sejam lebih je. Kampung bapak aku plak kat kulai jek. Stengah jam dari umah aku. Dekatnye.. Tak bape nak thrill kan? Takde perasaan sonot nak balik kampung. Tapi aku still bley rasa sket sebanyak coz aku ni dok jauh kan. Boleh la..

Kat kota tinggi semua adik badik mak aku ada berkumpul except for my mak usu. Mak usu aku balik Melaka. Dah lakinye owang melaka balik raya sana la. Adik badik mak aku 8 owang semuanya. Semuanya pompuan and gila2, buang tebiat and mereng. Tu yang seronok bila kumpul ramai2. Merepek meraban je la sepanjang raya ni. Ditambah lagi ngan laki masing2 yang sense of humor tahap dewa gaban yang ntah pape tu. Bergegar satu rumah. Nasib baik rumah bawah. Kalau rumah atas alamatnye runtuh rumah tu. Balik2 raya ni sempat lagi aku meniaga last minit. Barang2 biasa dari sabah ni la. Alhamdulillah dua hari aku kat sini dapat profit RM200. Sapo nak bagi weh.

Malam raya pertama tu sesi main mercun n bunga api. Tahun ni stok tak banyak la. Apa yang ada je la wat main. Yang kecik2 tu memang sonot main. Aku yang besar gabak ni dok dalam umah je. Malas nak layan. Tapi tak lama tu tergerak gak hati aku nak keluar coz dah macam perang dah. Dum dam sini sana. Kat area sini memang suka betul lawan main mercun. Tengok sape punye yang lagi kuat n lagi best. So baru siap2 nak keluar aku dah dengar bunyi bising2. Macam bunyi orang gaduh. Makcik2 aku dah saspen. Sape la yang bergaduh tu coz bunyinya serious sangat. Berlari aku pi tengok. Dah le gelap. Aku dengar suara je menjerit2. "KURANG AJAR! BABI! APA MAK BAPAK KAU TAK AJAR?? KALAU TAK MEH SINI AKU AJAR! MARI SINI!!" Bila dah dengar perkataan mak bapak tu aku jadik cuak. Serious ni. Sepupu2 aku yang kecik2 tu terus datang ke aku. "Kak yati.. abang udin ngamuk. Bessstttttt.. Padan muka orang tu.." LOH!! Si gemokk tu yang ngamuk ke? Astaga. Adik aku sendiri rupanya yang bermulut celupar tu. WAkakakakakahwkahawaa.. Tak penah2 aku tengok dia camtu. Seriously. Aku gelak gila2. Tapi curious gak. Nak tau nape dia ngamuk. Bila risik2 rupa2nya ada budak2 dajjal main mercun pastu sengaja dihalakan ke sepupu2 aku yang pompuan ni. Dah sorang tu terpercik kena ke muka. Nasib baik sket je. Calar je. Tu yang adik aku ngamuk tu. Dia kan guard jaga budak2 ni main bunga api. Suka melayan budak2 kecik. Bila ada yang tak kena tu mengamuk la dia. Terus terdiam semua. TERUS DIAAAMMM.. Dah takde bunyi mercun dah pastu. Senyap sesenyap senyapnya. Kahwahkhkahwaa.. Tau takut. Padan muka.. Makcik2 aku dapat tau pon bengang. Kalau nak main, mainlaa elok2. Ni nak perdajalkan orang. "DAH!! BESOK JANGAN BELI JAJAN RUMAH DIA!!" kata makcik aku sowang ni. Bertambah2 aku gelak. Boikot beb. Kebetulan budak2 tu cucu makcik yang jual jajan kat depan tu. Adehh.. Lawok. Lawok..

Lepas insiden yang aku rasa kelakar tu, kami segerombolan keluar pi serbu rumah mak long aku. Alah.. Satu felda je. Tak jauh mana pon. Sambil2 raya sambil2 melawat. Sepupu aku accident petang tadi on the way nak balik beraya ke Batu Pahat ngan wife dia. Eksiden sandwich. Tak silap dalam 8 keta yang disandwichkan tu. Keta sepupu aku plak tengah2. Memang compress habis la. Nasib baik dia n wife dia tak pape. Dah le wife dia sarat pregnant. Anak first lagi. Dah meraung2 bila dia rasa baby tak bergerak. Orang tengah panik kan. Semuanya blank tak rasa pape. Trust me. Aku penah rasa dah dulu. Bukan rasa pregnant. Rasa kena langgar ler...
Raya kedua tak banyak watpe. Dok melepek kat umah je. Budak2 pon tak datang beraya. Kalau zaman aku kecik2 dulu punyelaa meriah felda mak nyai aku ni. Aku panggil nenek aku mak nyai. Biasaklaa orang jawa beb. Sepupu sepapat aku pon dah tinggal bape kerat jek yang beraya. Semuanya segan dah nak jalan2. Ntah pape le bebudak ni. Aku dulu tingkatan 2 masih beraya lagik. Hehe.. Aku dulu2 kecik je. Orang tak tau aku skolah darjah bape. Teringat aku masa kat muo dulu. Pi outing n pakcik kat wetex tu tanya pekse UPSR bila. Huwaaaaa.. Aku dah nak amik SPM ler pakcik. Tapi bagus gak ekk. Young forever. Hehehe...

Tengahari tu mat2 bujang sume keboringan. Tak payah tunggu panjang semuanya plan nak merewang. Sharir jadik ketua. So 6 orang sumbat dalam satu keta n merewang ke pantai. Nasib baik enam-enam ni macam2 saiz. Kalau tak, tak muat satu keta. Umah nyai aku ngan pantai ada laa dalam 20km. Yang paling dekat Tanjung sedili. Kalau desaru tu jauh sangat dah. Terus sunyi rumah tu bila takde anak2 jantan. Tak bley jadik ni. So dalam sejam kendian kami semua yang kena tinggal ni siap2 nak pi gak. Semua skali pegi except mak nyai n bapak yayi aku tu. Tak kuasa diorang nak jalan2 tepi pantai. Dok umah je tunggu mak usu aku balik. Owhh.. Aida pon tak ikut. Tu memang. Lagi best tido. Kan aida kan...

Aku dah lama sebenarnye tak ke pantai ni. Walaupon selalu gak pi rumah mak nyai, aku jarang ke pantai. Last skali yang aku ingat masa aku tingkatan 5 kot. Punyela lama. So banyak dah berubah dah. Kami pegi ke sedili besar. Dulu2 mengikut cerita makcik2 aku n sepupu2 aku, kalau nak ke sedili besar kena naik bot. Skarang ni tak payah dah. Dah ada jambatan. Baru je siap kalau tak silap. Kami cross naik jambatan ke sana. Sedili besar ni aku tak penah pegi. Takde pape pun kat sana. Area kampung je. Tapi sonot gak beraya makan angin tepi jeti camni. Si bujang2 tu ntah merewang ke mana. Aku pasti sesangat diorang tak tau ke area sedili besar ni. Sharir pon tak penah pegi lagi nak bawak orang pegi. Kat tepi2 air ni banyak ikan belacak. Ngeri aku tengok. Banyak plak tu. Isy.. Tak dapat aku nak bayang bila ada owang makan ikan2 belacak ni. Geli.


Goreng pon sodap... Hiyerrrkkk..

Dok lepak2 adalaa dalam sejam. Time nak balik tu tertengok plak satu drama. Ni drama khas petang raya kedua ni. Pelakon utamanya satu kambing jantan n satu kambing betina. Punye la saspen aku tengok dua2 kambing ni. Kita namakan dia romeo ngan juliet laa ekk. Mula2 si romeo ni jalan naik ke titi. Jalan straight je pi ke jeti. Takde toleh2. Juliet plak dok tertinggal kat belakang. Takut kot nak jalan kat titi tu. Romeo pon jalan ke hujung skali. Sampai hujung. Pastu dok mengembek2 kat hujung jeti tu. Mak oi. Apa nak bunuh diri terjun masuk laut ke kambing ni. Biar betul. Sayu jek bunyinye. Juliet dari jauh pon ngembek2. Bunyinya macam "balikla.. balikla.. jangan terjun..". Kehkehke.. Buat skrip sendiri. Tapi macam tu laa situasinye. Romeo dok statik tak gerak2. Dok diam jek kat hujung tu. Makcik2 aku n sepupu yang lain dah saspen. Jangan terjun kambing oi!! Pastu Juliet ni dok ngembek2 lagi n gagahkan diri jalan naik ke jeti. Cam takut2 je. Romeo masih layan blues pikir2 nak bunuh diri ke tak. Tak lama tu Romeo pon patah balik. Jalan balik ke titi. Juliet masih ngembek2. Juliet pon patah balik turun titi. Romeo pon jalan slow melow kat titi tu n turun ke tanah. Bertemu semula Romeo n Juliet. Mereka pon beriringan balik ke rumah. MELEKEK2 KAMI GELAK!! Seriously, lawak betul.


Romeo si Kambing Jantan


Juliet teragak-agak nak jalan..

Sampai rumah mak usu aku pon dah ada. Aku excited gila dapat jumpa hani sepupu aku yang baru 3 bulan yang gebu ittew. Comei banget. Dah terkial2 nak meniarap dah hani. Cepat je dia. Sonot betul aku melayan dia.

Hari ketiga pagi2 dah kemas2 nak balik. Nak balik kulai plak. Kampung bapak aku. Kat kulai dah takde sape dah. Dua2 nenek n atuk aku dah meninggal dah. Yang ada cuma makcik aku je. Dia yang dok kat rumah arwah atuk n nenek aku. Kalau balik beraya balik ke sini je la. Adik badik bapak aku 7 orang. kali ni campur2 laa laki pompuan. Tak macam mak aku. Adik badik bapak aku raya bersepah2. Yang dua orang tu memang tiap2 tawon balik rumah mertua kat kedah. Yang sorang tu dah bermastatutin kat sabah nun memang tak balik raya la. Yang tinggal bape kerat je la. Dah raya ketiga camni semakin sunyi la. Tapi lauk raya masih ada. Masih rasa raya lagi. Hehe.. Dok borak2 tetiba makcik aku kata sabtu ni nak berkumpul ramai2. Kebetulan yang beraya kat kedah tu pon akan balik cni. Waduh.. Saspender dah aku. Tiket flight aku balik KK sabtu pagi. Cenggane ni. Tak bley jadik ni. Kalau ada tiket murah aku musti postpone balik. Bila lagi nak dapat kumpul ramai2 camni kan.

Wah penat lah. Nanti aku sambung lagi.

0 comments :