Thursday, July 5, 2012

Winning lah Sangat..

Sepanjang 3 hari ni aku join kursus Writing a Winning Research Proposal. Ye lah orang dah bising-bising aku tak ada research grant. Makan gaji buta je kat office tu bla bla bla. Menyampah aku dengar. So, gigihlah aku pergi. Dengan harapan, aku akan dapat menulis proposal dengan lebih baik lagi.

Sebelum ni aku ada jugak lah hantar proposal dengan bantuan colleagues. Banyak tu yang dihantar, banyak tu jugak yang direject. Sakit jiwa jugak bila dapat tau alasan kena reject tu. Tak cukup ini, tak cukup itu, bidang tak kena, bla bla bla. Tajuk yang sama hantar ke sini, direject suruh hantar ke sana. Bila dah hantar ke sana, katanya tak memenuhi syarat suruh balik sini balik. Memang sakai lah kan menyusahkan orang. Sampai demotivated aku dibuatnya. Sampai malas dah nak hantar lagi. Tahap gaban punya menyampah dah ni.

Tapi menyampah-menyampah tu, aku datang jugak lah ke kursus ni. Kot-kot ada info yang berguna yang boleh aku pakai untuk dapatkan approval. Tips yang aku dapat apa tau? Kalau tak pernah ada research grant, jangan ngada-ngada apply bajet banyak-banyak. 10K cukup katanya. Cita-cita tu jangan tinggi katanya. Humang aihh.. 10K tu apa yang ko boleh buat? Haiyoohhh..

Then, kalau kita tak ada background dalam bidang tu, jangan ngengada apply. DEYYY~!! Kalau sejak azali tak ada background, camne? Nak kick off camne? Kalau dah orang macam aku ni backgroundnya general je, mesti lah aku nak try pokus on something kan? Something tu mesti lah something new kan? Tapi tak bleh. Katanya jangan cerita pasal nasi, kalau kita cuma tau nasi tu untuk dimakan je. Ah sudah...

Dah habis kursus, aku suarakan semua masalah aku di atas kepada orang yang bertanggungjawab. Aku tanya dia kalau macam tu lah masalahnya sampai bila aku tak boleh nak mula. Nak tau apa jawapannya? Sila pergi sambung PhD. Kami tak galakkan orang yang ada master ni untuk apply research grant.

Hoh!! TAHI KUCEN.....

0 comments :